Senaste nytt

  • Ett år av förändring och utveckling 

    Ett år av förändring och utveckling 

    Och så plötsligt sitter vi här igen och funderar över hur snabbt ett år kan gå. Att det redan är jul igen. Var var jag själv för ett år sedan? På en helt annan plats, både professionellt och personligt.   I december 2023 var jag inne på mina sista arbetsdagar som trafikplanerare. Jag stängde boken och…

  • Employer Branding – Mer än bara kommunikation

    Employer Branding – Mer än bara kommunikation

    I dagens arbetsmarknad där konkurrensen om talanger är hårdare än någonsin, satsar många företag på att bygga en lockande bild av sig själva som arbetsgivare. Employer branding, alltså hur arbetsgivare profilerar sig på marknaden, har blivit en viktig del av HR-strategin och ofta en central del av marknadsföringsbudgeten. Tyvärr finns det arbetsgivare som tenderar att…

  • Blir det ett val om ingenting, eller ett val om allting?

    Blir det ett val om ingenting, eller ett val om allting?

    Med drygt en och en halv vecka kvar till det amerikanska valet ska avgöras är det fortfarande ett jämnt race mellan Kamala Harris och Donald Trump. Hur det kommer gå är svårt att sia om, men klart står i alla fall att det kommer bli ett riktigt spännande upplopp. Det har varit en historisk valrörelse…

  • Frukost + USA-val = Sant!

    Frukost + USA-val = Sant!

    USA:s stora, ekonomiska och säkerhetspolitiska inflytande påverkar Sverige direkt, särskilt inom handel, miljöfrågor och försvarspolitik. För Mälardalen och Örebro, som är viktiga delar av svensk industri, kan förändringar i amerikansk ekonomisk politik påverka exportmöjligheter och investeringar. Globala marknader kan också reagera, vilket i sin tur kan få effekter på jobb och ekonomisk utveckling här hemma.…

  • Så hittar du vinkeln som media vill lyfta

    Så hittar du vinkeln som media vill lyfta

    Att skapa goda relationer till media är en central del av PR-arbetet, där en viktig del är att hjälpa media fylla sitt innehåll med intressanta nyheter. För att lyckas med det behöver du kunna identifiera nyhetsvinklar som genererar mediegenomslag på redaktionell plats – ett utrymme du inte själv styr över, utan måste förtjäna. Här delar…

  • Få in semestern i vardagen!

    Få in semestern i vardagen!

    Efter semestern kan det vara både spännande och lite ovant att återgå till jobbet. Att lämna sovmorgon och gå in i svalare temperaturer kan få det att kännas lite tradigt att komma igång med jobb och rutiner. Därför har jag skrivit ihop tre tips för att kickstarta hösten och ta med delar av sommarens energi…

  • 4 tips på webinarium under Almedalsveckan 2024

    4 tips på webinarium under Almedalsveckan 2024

    Snart är det dags för det årliga evenemanget i demokratins anda. Vi pratar såklart om Almedalsveckan på Gotland som i år går av stapeln tisdagen den 25 juni och består av fyra fullspäckade dagar med seminarier, panelsamtal och diskussioner. Är det så att du inte kan vara på plats, men fortfarande vill ta del av…

  • Så kan bättre internkommunikation lyfta arbetsplatsen

    Så kan bättre internkommunikation lyfta arbetsplatsen

    3 av 10 upplever att kollegorna inte bryr sig om varandra och omkring 50 procent av medarbetarna tycker inte att cheferna är bra på att delegera, samordna samt involvera medarbetarna i beslut som rör deras arbete. Resultaten kommer från Great Place to work nationella medarbetarundersökning som genomfördes 2023 och sätter fingret på en viktig utmaning…

  • Är din contentkalender planerad inför semestern?

    Är din contentkalender planerad inför semestern?

    När semesterperioden väl sätter i gång vill vi alla såklart att verksamheten med bästa möjlighet ska kunna fortgå som vanligt, inklusive publiceringar i sociala medier och viktigast av allt: att alla anställda ska kunna njuta av sin semester och ladda batterierna inför hösten. Därför bjussar vi här på några tips som vi har med oss…

  • Varför är EU viktigt för din kommunikation?

    Varför är EU viktigt för din kommunikation?

    I valet till EU-parlamentet ska vi tillsammans i Europa utse 705 ledamöter från 27 länder, som ska representera oss, över 440 miljoner människor, i EU. Parlamentet är en central institution i EU, och det är dessa 705 som de kommande fem åren ska anta lagar och godkänna EU:s budget. Det handlar om allt från handel,…

  • I juni väljer vi vilket Europa vi vill ha

    I juni väljer vi vilket Europa vi vill ha

    Med mindre än tre veckor kvar till EU-valdagen kändes det på sin plats att påminna om att det faktiskt är ett val som snart går av stapeln. Kanske en given fakta för många av er, men tyvärr inte något som alla känner till eller bryr sig om. Men det är ett viktigt val och det…

  • Därför är det viktigt att ditt företag kan kommunicera på Svorska

    Därför är det viktigt att ditt företag kan kommunicera på Svorska

    Gratulerer med dagen Norge! Den 17 maj är en fantastisk och hjärtlig upplevelse för oss alla som har förmånen att besöka vårt fantastiska grannland just idag. Jag vill därför ta tillfället i akt denna dag och lyfta varför det är viktigt att ditt företag har en bra kontakt med vårt grannland. Få länder står varandra…

  • Skrivandets pussel – från tanke till helhet

    Skrivandets pussel – från tanke till helhet

    Ibland är det svårt att komma igång med en text, oavsett om det gäller en nyhetsartikel, ett pressmeddelande eller ett inlägg på sociala medier. Att stirra på ett tomt dokument och försöka visualisera sin färdiga text kan kännas överväldigande. Men en texts resa behöver inte vara spikrak från A till B. Kanske kan man i…

  • Kan en ideell timme öppna oväntade dörrar? Ja.

    Kan en ideell timme öppna oväntade dörrar? Ja.

    Vi har en stark tro på att engagemang får människor att växa. Därför uppmuntrar vi alla som jobbar på Four – och även på andra ställen – att åta sig ideella engagemang. Inte bara för att de behövs, utan för att de stärker både kompetenser och nätverk. Sedan vi införde möjligheten för alla att ta…

  • Jämställdhetsperspektivet gör dig till vinnare

    Jämställdhetsperspektivet gör dig till vinnare

    Företag som vill hänga med i samhällsutvecklingen och vara relevanta för den tid vi lever i strävar ständigt efter jämlikhet och inkludering. Inga konstigheter. Men i det arbetet står företag inför en utmaning: att också integrera ett jämställdhetsperspektiv i sin kommunikation. Och det kan vara lättare sagt än gjort. Jag vet hur lätt det är…