Four PR publicerade i dagens Nerikes Allehanda en debattartikel där vi vill belysa att Örebros slogan ”Överraskande Örebro” är alltför tvetydig. Vi menar att ordet ”överraskande” är ett lika mycket negativt som positivt laddat ord och att det därför inte lämpar sig i en reklamslogan. Artikeln syftar till att väcka en debatt kring valet av slogan för Örebro. Ordet ”överraskande” utgår genom sin lingvistiska karaktär ifrån att Örebro är en tråkig stad för att den över huvud taget ska kunna överraska positivt.
– En slogan ska vara en glädjeyttring och det ska inte gå att misstolka det som en positiv värdebärare för det den gör reklam för. Vi tycker att Örebro förtjänar en bättre slogan, säger Four PRs VD, Filip Jarl.
”Överraskande Örebro” är sedan 2008 den slogan som marknadsför Örebro. Sloganen är framtagen av Örebrokompaniet som ägs av Örebro Kommun och Örebro Promotion. Än så länge har Örebrokompaniet inte svarat på debattartikeln. Sedan sloganen lanserades har den ett flertal gånger kritiserats från olika håll.