Så har – äntligen! – The Phone House gjort en pudel. Jag utgår ifrån att deras PR-ansvariga Jonny Malmlöf har drivit igenom detta, eller möjligtvis deras PR-byrå Lewis PR. Men faktum kvarstår att de har hanterat den här krisen på ett oerhört klantigt sätt.
Att de gör en pudel är bra. Att de inte gjorde den direkt är dåligt.
Det går inte att komma ifrån VD Daniel Lindholms usla uppträdande. Den visar på oerhörd brist vad gäller företagsledarkompetens. Och det gör mig irriterad att Jonny Malmlöf inte röt till direkt mot sin egen VD. Det är en PR-ansvarig/kommunikationsansvarigs uppgift att vara obekväm och ryta till när det behövs. Framförallt hoppas jag att The Phone House tidigare agerande inte var sanktionerat av Jonny Malmlöf, för då borde han byta jobb.
Vad har de för förbättringsåtgärder?
– Vi kommer att ta extern hjälp med ledarskapsutbildning för alla medarbetare med personalansvar, för att ge bättre stöd åt unga chefer
– En översyn av belöningssystemen för våra säljare och chefer för att sätta ett tydligare fokus på nöjda kunder och nöjda medarbetare
– Förbättra interkommunikationen och skapa ett klimat som bättre inbjuder till en öppen dialog. Till exempel medarbetarråd
– Regelbundna interna seminarier där vi diskuterar The Phone House grundläggande värderingar och vad de innebär för vårt dagliga arbete
– Förstärka dialogen med de fackförbund våra anställda tillhör, för att snabbare identifiera brister
Min spontana reaktion; har de inte haft merparten av dessa saker tidigare? Det är väl ändå ett tecken på att vad vi såg i Dokument Inifrån med mycket stor sannolikhet var korrekt.
Varför har företag alltid så dåliga dialoger med fackförbunden? Ett företag som jobbar tillsammans med fack för företagets bästa når ofta längre. Det är i alla fall min bild av det hela.
Men eftersom att de inte haft dessa incitament tidigare är det givetvis bra att de genomför dem nu. Om än lite för sent.
Men det där räcker inte. I alla fall inte nu efter att de har motsatt sig all kritik som riktats mot företaget.
De behöver dessutom göra MINST följande;
– Sparka VD Daniel Lindholm. Han har uppenbarligen inte kompetensen som krävs.
– Utvärdera PR-ansvariga Jonny Malmlöfs insatser. Kanske borde även han bytas ut?
– Be om ursäkt till tidigare anställda. En rimlig ekonomiska ersättning borde också gå ut till de som fått avdrag på lön för att de ätit längre än 15 minuter etc.
– Genomför en egen granskning för att se över så att liknande beetenden inte funnits i andra delar av TPH.
Ungefär så.
Vi får i alla fall konstatera att VD Daniel Lindholm har blivit riktigt uppläxad då hans attityd plötsligt sväng 180 grader. Han säger till Resume.se att ”ansvaret är mitt”. Han framstår dock som riktigt falsk och konstlat eftersom att han inte hade den här attityden från första början. Ett tips till Jonny Malmlöf hade varit att ordna en annan bild till Resume-artikeln. Daniel Lindholm ser för glad ut, det blir osmakligt.
Jag tolkar det som att TPHs styrelse har läxat upp Daniel Lindholm att gå ut och ta fullt ansvar. Det gör deras uppgift enklare, det vill säga att sparkaq Daniel Lindholm. Jag tror inte han får sitta kvar. Om han får det är det en skandal.
Fortsättning följer antar jag…
/Fredrik