The Phone House revisited…

Nu går The Phone House ut och berättar i Dagens Media att de tar hjälp av Lewis PR. Eller om det är DM som konstaterar detta genom att prata med TPHs PR-ansvariga Jonny Malmlöf.

Det dyker i alla fall för mig upp lite frågor och tankar.

  1. TPH har jobbat med Lewis PR sedan i höstas. Alltså utgår jag ifrån att de inte nyttjat dem direkt när krisen började, eftersom att de kopplar in dem nu. Eller också var de inblandade redan från början och gav således usla råd till Jonny och TPH – om så är fallet; byt byrå..
  2. Den här typen av publicitet  får det att framstå som att TPH anser att det här är ett ytligt PR-problem. Speciellt eftersom att de från början gick till attack för att sen göra en pudel. Att först skrika och gapa gör att pudeln framstår som ogenuin. Och det är DET HÄR som får mig att känna att de bara ser det här som ett PR-problem. Hade de verkligen sett detta som ett djupt problem hade de agerat direkt. Att hantera PR på rätt sätt innebär att ta ansvar direkt, nu blir deras hantering bara ytlig och all PR känns falsk och ytlig. Såhär; en PR-byrå jobbar du med hela tiden om värderingar och ageranden – det är inget man kopplar in när det redan exploderat, då riskerar man att verka mer angelägen om god PR än om att hantera roten till alla problem (även om bra PR innebär att ta reda på och åtgärda roten till problemen, men det här är inte den gängse bilden av PR hos vanligt folk, tyvärr. Det gäller att ta det i beaktning när man uttalar sig).
  3. Får VDn sitta kvar?

Fortsättning följer…

/Fredrik