Pressmeddelande: Bra av Örebro att skrota tvivelaktig slogan

PRESSMEDDELANDE 2011-03-07

Four PR nöjda med beslutet att skrota Örebros tvivelaktiga slogan

Med anledning av dagens nyhet att Örebro skrotar sin slogan ”Överraskande Örebro” vill vi på Four PR passa på att gratulera Örebrokompaniet och turistchefen Björn Fransson till ett bra beslut. Redan i höstas var vi inne på att Örebros slogan borde bytas ut eller skrotas, med tanke på att den öppnade för negativa feltolkningar.

I höstas när vi på Four PR gick ut i Nerikes Allehanda med en debattartikel om hur pass dålig Örebros slogan ”Överraskande Örebro” var verkade det som att Björn Fransson trots allt var väldigt nöjd med sin slogan. Så väl i den replik han själv skrev i Nerikes Allehanda, som i den radiodebatt han hade med oss i SR Örebros dåvarande morgonprogram ”Frukost”

– Vi är väldigt glada att Örebro med Björn Fransson i spetsen tagit sitt förnuft till fånga vad gäller deras slogan ”Överraskande Örebro”. Vi var som sagt redan i höstas kritiska till denna slogan, då den gav möjlighet till negativa feltolkningar, säger Four PRs Fredrik Stengarn.

I Nerikes Allehanda kunde vi idag (7/3) läsa om hur Björn Fransson och Örebro valt att skrota sin slogan. På frågan om varför Örebro nu längre inte vill använda sin slogan svarar Björn Fransson att ”slogans öppnar bara för feltolkningar, avsiktliga eller oavsiktliga”.

– Det är precis vår bild av det hela. Samma bild som vi förmedlade till Björn i höstas. Det är dock intressant att man nu sågar slogans som fenomen när man var så väldigt positiv till det i höstas. Men alla har givetvis rätt att ändra sig, säger Fredrik på PR- och kommunikationsbyrån Four PR i Örebro.

Vi på Four PR hoppas att Örebros nya tankesätt ska lyfta stadens varumärke. Det är absolut nytänkande att jobba utan en slogan, något vi på Four PR kommer följa med spänning.

——————————————————————————-

Four PR är en ung och relativt ny kommunikations- och PR-byrå i Örebro som startade 1 april 2010. Med fyra grundare var namnet givet. Tillsammans jobbar de för att utveckla och hjälpa organisationer att kommunicera.