Tidigt i morse föddes det som bekant en liten prinsessa in i vår svenska kungafamilj och få händelser har väckt så mycket uppmärksamhet hos alla möjliga målgrupper under den senaste tiden. Rojalist eller inte, alla har en åsikt och medierna (både de traditionella och de sociala) fullkomligt kokar över med grattis-hälsningar, namngissningar och hurra-rop. Kungens snedsteg känns som bortblåsta och helt plötsligt får Kungahuset positiv respons hos folket för första gången sen bröllopet. Det är svårt att inte tycka om sympatiska Victoria, oavsett om man är för monarkin eller inte.
Och det märks i statistiken! I skrivande stund är de senaste siffrorna att Kungahusets Facebook-sida har ökat med 26 000 likes bara sen klockan 07:00 imorse. Det är GALET. Någonting som även uppmärksammats stort är att man hållit regelbundna rapporteringar och även lagt ut den första bilden på den lilla nybildade familjen. Det är fantastiskt att se hur även den svenska kungafamiljen äntligen tagit till de sociala medierna (likt hovet i Storbritannien, som aktivt twittrade under Kate och Williams bröllop). Den nya lilla prinsessan ser redan ut att bli en PR-succé, både för Kungahuset här i Sverige och även för Sverige bland alla monarki-lovers där ute i världen. Företagen slåss dessutom redan om att lill-prinsessan ska använda just deras grejor och slottet på Haga har under dagen redan hunnit mottaga enorma mängder med leksaker och övriga småbarnssaker.
OCH vi får inte glömma bort prins Daniels roll i detta. Han vann svenska folkets hjärtan redan när han höll sitt oförglömliga tal till Victoria på bröllopet, och nu har han gjort det IGEN. I morse stod en småskäggig Daniel, prydd i kostym, och förklarade för hela Sverige att hans känslor var lite ”all over the place”. En man av folket, precis vad man vill se. Inte högtravande, inte så jätteformell och inte heller småsur á la kungen, utan bara en helt vanlig människa som råkat hamna med en kronprinsessa.
Detta är precis vad Kungahuset behövde. För Sverige i tiden, minst sagt!