Vår kära huvudstad Stockholm har lite ödmjukt självutnämnt sig till ”The Capital of Scandinavia”. Ett smart drag eftersom man i samma andetag sätter sig ovanför städer som Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Argast är tydligen norrmännen som tycker Oslo är mer rättmätig att titulera sig som skandinavisk huvudstad.
Oavsett hur arga norrmännen blir är det här givetvis ett smart grepp.
Ett annat smart grepp för att marknadsföra Stockholm är det som Stockholm Business Region lät genomföra på den stora internationella fastighetsmässan MIPIM i Cannes.
Uppdraget som Step2 Communication fick var att på ett modernt och nytt sätt berätta en historia om Stockholm – The Capital of Scandinavia. Syftet var att locka flera människor att faktiskt flytta till Stockholm. Deras lösning blev ett framträdande med iPads.
Det skulle visa sig vara ett genidrag. Sedan klippet lades ut på YouTube i fredags har det setts över en halv miljon gånger.
Se det ni också. Man blir imponerad, det blir man.
;
/Fredrik
UPPDATERAT: Idag torsdag uppmärksammade Dagens Nyheter filmen i sin stockholmsdel. Nr artikeln skrevs igår hade den ca 800 000 visnngar. Vid straxvefter 7 på torsdagsmorgonen är miljongränsen sprängd. /Martin