Därför är podcast ett ypperligt PR-verktyg

11236261_466435036858512_1410662045_n

Podcasts, på svenska ofta kallat poddradio (eller podd), är något som allt fler börjat lyssna på. Det som började som ett sätt att hämta hem ljudfiler på bloggar till sin iphone eller ipod har nu blivit ett globalt stort medium. I USA tog ”podcasting” fart redan 2004, i Sverige började vi prata poddar runt 2006. Således har vi svenskar haft ”fenomenet” poddar i snart 10 år.

Men vi ska vara medvetna om att det är först på senare år, 2012-2013, som poddandet tog fart rejält i Sverige. Detta ett par år efter att Filip Hammar och Fredrik Wikingsson lanserade sin podcast sommaren 2010, som blev väldigt populär och satte standarden för hur poddar i Sverige länge såg ut. Framförallt var de lite av pionjärerna att förmedla poddar till ”den stora massan”.

Företaget Starcom rapporterar att det våren 2015 är hela 1,9 miljoner svenskar som lyssnar på poddar. De allra flesta lyssnar via mobiltelefonen, vilket i sig inte är så konstigt eftersom vi ständigt bär med oss den. Iphone har dessutom en app som heter Podcaster, där du har direkt tillgång till de poddar som publiceras i iTunes.

Och podcasten blir populärare, det är framförallt hos kvinnor som lyssnandet ökar. 2013 var det 45 procent kvinnor och 55 procent män, 2014 var siffrorna 46/54. En marginel skiftning kan tyckas, men ändå intressant.

Kan organisationer använda podcasts?
Ja! Det tycker vi. Vi märker allt oftare en att det finns en stor kunskapströst från organisationer kring hur man kan använda podcast som medium i sin kommunikation. Allt fler vågar använda och testa sig fram, men kunskapsglappet är fortfarande stort. Många tror fortfarande att podcast som medium är något som ungdomar håller på med och att det är svårt att använda som organisation.

Hur är det då? Frågar du oss på Four PR så tycker vi att poddar är ett alldeles utmärkt medium för att bygga relationer till så väl medarbetare, som kunder. Eller varför inte andra intressenter. Fokus måste såklart, precis som när vi talar andra kanaler, ligga på innehållet. Podcasten blir ett content i din kommunikation. Och en spännande möjlighet, inte minst genom den intensiva digitalisering som pågår just nu.

Fördelarna med podcast-formatet är dessutom många. Dels får du möjlighet att fördjupa dig inom specifika ämnen som rör din organisation, eller ännu hellre bransch. Du har också möjlighet att nå ut till medarbetare och på ett mer personligt sätt.

Det viktiga är att veta syftet. Varför ska vi som organisation lägga tid och resurser på en podcast? Kommunikation ska, iaf enligt oss, vara affärsdrivande och ses som en investering. Därför är det viktigt att syftesformuleringen blir rätt och att man vet vad som är anledningen till att man startar en podd; ex varumärkesbyggande, som internkommunikationsstöd eller kundrelationsbyggande.

Varför är podcasts ett PR-verktyg?
Som vi var inne på så är det en ypperlig kanal för att bygga relationer till olika målgrupper på ett djupare och mer kvalitativt sätt. Poddar är också ypperliga källor för kunskap, underlag och input till en organisations PR-arbete.

Vi tycker att det finns tre huvudsakliga orsaker till att börja fundera på att använda sig av poddar i sitt PR-arbete;

  1. Omvärldsbevakning, faktasamlande och fortbildande
    Genom att lyssna på poddar kan du hämta in ovärderlig och intressant information rörande din eller din kunds bransch. Eller varför inte lära dig mer om ämnen eller områden som du behöver fortbilda dig på? Lägg tid på att lyssna helt enkelt.
  1. Nå ut med dina budskap
    Beroende på vilka som ingår i din målgrupp kan andras poddar vara ypperliga kanaler att nå ut med ditt budskap i. Antingen som sponsor, eller varför inte gäst? Ett tips för att bli inbjuden som gäst är att vara aktiv i diskussioner som rör din bransch, antingen via debattartiklar eller på forum och sociala nätverk. Stalltipset är att börja med att faktiskt fråga/erbjuda sig att vara med i en podd.
  1. Spetsa din egen kommunikation
    Starta en egen podd och nå ut till dina målgrupper på helt nytt sätt. Välj ett tydligt ämne och bli expert på området. Det handlar inte om att reklammässigt hamra in sitt företagsnamn eller sina produkter. Det handlar om att etablera sig som expert och uppmana till vidare dialog. Det blir på sikt säljdrivande. Men var inte rädd för att erbjuda dina kunder särskilda förmåner, som ett tack för att de lyssnar på er podd. Det är också viktigt att stötta upp sin podd med kommunikation och flera kanaler. Exempelvis uppmana till dialog via e-post eller kanske en facebooksida eller egen sida på organisationens hemsida?

Fundera på vem som ska ”fronta” podden. Det behöver nödvändigtvis inte vara organisationens VD eller ens en chef. Kanske är en expert bättre? Viktigt med kommunikativ förmåga.

Viktigt är dock att förstå att det åtagandet man gör som organisation om man börjar podda. Det duger inte att släppa två avsnitt och sen inte återkomma på en månad. Åtagandet är i princip större än att börja blogga. Men belöningen är generellt också grymt mycket högre.

Verkar det krångligt med podcasts? Ta hjälp!
Oavsett om du redan bestämt dig för att din organisation ska bli med podd eller bara går i tankar så tycker vi att du ska höra av dig till oss. Vi har erfarenhet och möjligheter att hjälpa dig med poddandet, från ax till limpa.

Vi hjälper till med förarbetet så som; analys, koncept och idé. Men också de mer praktiska delarna som produktion, distribution och kommunikation kring podcasten.

Hör av dig till oss genom att kontakta PR-rådgivaren Fredrik Stengarn, som har grym koll på poddar. Mejla fredrik.stengarn@fourpr.se eller ring på 0735 23 23 32

Några podcasttips för PR:
PR på Skånska – lyssna här>
Digitalpodden – lyssna här>
Mediespanarna – lyssna här>
On the Media – lyssna här>

Tillbaka till www.fourpr.se>