Månadens PR-tips!

1.  Bli expert på din målgrupp 

Det gäller att känna till sin målgrupp väl innan man kan göra några insatser vad gäller PR- och marknadsföring. Intressen eller rent allmän fakta om målgruppen, även det mest obetydliga kan vara relevant när det väl kommer till kritan.

Exempel kan vara 80-talisterna;

  • Det råder hög arbetslöshet hos 80-talisterna och den är högre bland män än kvinnor
  • Populäraste killnamnet är Johan och tjejnamnet är Anna
  • Den viktigaste händelsen för 80-talisterna är terrorattacken 2001 i New York
  • Det viktigaste när de söker jobb är att det är högavlönat
  • Björnes magasin är det TV-program som gjort störst intryck hos 80-talisterna

Och så vidare. Allt ovan kan tyckas oviktigt, men de säger en hel del om 80-talisterna och om det är de som man ska marknadsföra mot är det viktigt att veta vad de refererar till och vad de har för tankar i olika frågor.

2.  Spinn vidare på egna nyheter

Ofta har ni redan egna nyheter ni kan spinna på för att få publicitet. Bland annat kan det vara en nyhet när ni anställer en ny medarbetare eller tillsätter en ny styrelse. Vid stora affärer kan det vara en given nyhet att göra press på. Statistik och ekonomiska resultat är också något som media älskar. Ibland kan det räcka med att leta fram statistik från SCB som matchar er nyhetsvinkel.

3.  Dra nytta av aktuella händelser

Ibland kan en stor händelse ge upphov till enormt bra PR. Ett exempel var när tsunamin hade slagit till i Thailand och övergivna svenskar kom hem till ingenting. Då passade en av cheferna på Toyota i Sverige på att använda företagets resurser till något bra. Han hade blivit så berörd när han såg dessa ensamma och övergivna människor utan någonting som inte visste hur de skulle ta sig hem att han började ringa runt till sina olika kollegor. Tillsammans fick de fram ett stort antal bilar och agerade privata taxiförare åt de nyanlända svenskarna. Riktigt smart och dessutom bidrog man till något bra!

Lycka till!