Facebook som relationsmarknadsföringskanal

facebook_

.

Många företag använder sig av Facebook i sin marknadsföring. ”Vi ska finnas på Facebook”. ”Vi måste ha en Facebooksida”. Marknadsansvarig ser till att inlägg produceras och går ut i rimlig takt. Men vilket slags innehåll är det som ska läggas ut, egentligen? Produkter, kampanjer och nylanseringar? Tveksamt säger vi.

Vilka är det egentligen som lyckas på Facebook, kan man fråga sig? Är det företag som vågar vara personliga eller är det företag med snygga reklambilder i inläggen som går hem? När vi var ute och föreläste om sociala medier i början på oktober berättade vi om en sida som når ut på Facebook:

.

hallon

.

”Hallonlakritsskalle” har 324 477 följare. En av Sveriges största Facebooksidor. Varför? Det är ofta det oväntade, roliga eller obehagliga som får spridning i sociala medier. Ingen följer ett företag för att vara schysst mot företaget. Vi gör det för vår egen skull – de företag och varumärken vi gillar hjälper oss bygga upp vår identitet på sociala medier.

Men det är inte inte alltid så lätt att lägga fram kreativa innehållsstrategier,  ”Sådant trams kan vi ju inte skriva om”, brukar det inte sällan låta från ledningen. Men det gäller att våga, och testa sig fram. Ta reda på, vad är det som fungerar för vår målgrupp?

Relationsmarknadsföring vs Reklam

Vill du bygga relationer med dina kunder och följare bör du fundera på om ditt innehåll ska bestå av kampanjannonser och nyhetslanseringar. Börja tänk utifrån din målgrupp, inte vad du vill sälja. Visst kan Facebook användas som en reklampelare, precis som en hemsida där du visar upp dina produkter och ditt utbud, men då kommer du inte uppnå Facebooks fulla potential. Personligt med en touch av smartness är ofta vad som går fram till följarna.