Från och med januari kommer USA:s president heta Donald Trump. Det kom inte som en chock, iaf inte för mig som rest runt i USA strax före valet. Det fanns – och finns! – en stor uppgivenhet bland många amerikaner över att en stor del av amerikanerna som ekonomiskt fått det sämre, trots att den amerikanska ekonomin i stort rört sig framåt och vuxit under president Obamas ledarskap. Detta i kombination med en stark misstro mot det så kallade etablissemanget blev för mycket för många amerikaner. De ville se förändring. Förändringen stavades Donald Trump.
Nu ska inte detta inlägg handla om någon sorts eftervalsanalys, och ni har säkert hängt med i medierapporteringen om hur Clinton fick flest röster, men Trump to hem delstaternas så kallade elektorsröster. Det är vad det är.
Så. Om inget dramatiskt händer så har vi nya förutsättningar från och med inledningen av 2017. USA:s nye president är svår att bedöma hur han kommer agera. Eftersom ingen riktigt vet vart han står i viktiga frågor. Det är en utmaning för alla som jobbar med organisationer som påverkas av hur USA styrs.
Men det finns några saker som vi faktiskt bör oroas över, utifrån ett slags business-perspektiv
Oavsett om man gillar det tilltänkta handelsavtalet (TTIP) mellan USA och EU eller ej, så är Trumps inställning till dessa avtal (även det med Asien (TTP)) att de ska skrotas och under hans ledning omförhandlas. Sannolikt hade TTIP inneburit många nya potentiella affärskontakter över Atlanten för så väl tjänste- som produktsektorn. Den effekten kommer sannolikt, under Trumps presidentskap att utebli.
En annan fråga som kommer bli en het potatis är migrationsfrågan, där USA sannolikt kommer skruva åt skruvarna än mer än Obama redan gjort. Effekterna av detta för vanligt affärsresande kommer sannolikt bli lågt, där just Sverige snart har en fördel iom att Arlanda blir en av världens första flygplatser med preclearance. Som kommer innebära att gränskontrollen görs redan i Sverige. Detta tar fart 2018/2019. På lång sikt kan en Trump-administrations stängda gränser ha effekt på företag som vill etablera sig i USA och därmed försöka plocka med sig nyckelkompetenser. Det ska dock sägas att det är omöjligt att veta hur långt de kommer gå i ambitionen att stänga gränserna. Förhoppningsvis kommer de redan etablerade relationerna mellan organisationer i USA och övriga världen så pass starka att de kan hålla emot ett eventuellt åtstramande av gränserna.
Det som många amerikaner i Washington DC och New York däremot vittnade om dagarna efter valet, när jag frågade dem, var att de oroades över hur Europa och världen skulle se på USA nu. De uttryckte en fundamental oro för att länder skulle vända sig bort från USA. Ett par stycken bad till och med om ursäkt för resultatet. Dessa effekter, som är psykologiska, kan få mångt större påverkan än några faktiska konkreta lagförslag från Trump kan tänkas göra. De funderade: hur kommer människor känna inför att göra affärer med USA eller rent av bara åka dit på semester framöver? Det är effekter som återstår att se hur de spelar ut sig.
En sak står iaf klar: amerikanska varumärken kommer inte längre bara förknippas med frihet, öppenhet och möjligheter. Nu kommer de behöva stångas med starkt högerkonservativa värderingar som yttrar sig i form av stängd gränser och anti-frihandel.
En sak vi måste komma ihåg är att USA kommer fortsätta vara USA även framöver – oavsett president. Och som många varit inne på, effekterna av valet kan få bra mycket större effekter för oss som inte bor i USA än för de som bor där. Inhemsk politik hanteras mångt och mycket av Kongressen. Däremot är det utrikespolitiken, handelspolitiken och försvarspolitiken som väger extra tungt på presidentens axlar.
Det bästa för alla parter är att vi fortsätter bygga starka relationer mellan människor länderna emellan, oavsett vem som är president. Det är så demokratier växer sig starka i en globaliserad värld. Vi tror fortsatt starkt på att amerikanska varumärken kommer ha en viktig roll att spela, dels i världen som sådan, men också som ambassadörer för USA.