I den här månadens Hemma hos-reportage snackar praktikant-Maya programvarulicenser, digitalisering och det aktivitetsbaserade kontoret med Kristina Borgström Troéng, marknads- och webbkonsult på K3 Nordic.
Jag hälsar på hos K3 Nordic en onsdag i januari. Kristina Borgström Troéng möter upp i entrén och guidar mig längs långa korridorer, förbi en graffittivägg och in i ett mötesrum med glasväggar. Någonstans på vägen får jag en kopp kaffe i handen. Hela kontoret andas kreativitet, raka motsatsen till den arbetsplats man kanske ser framför sig när man hör ordet ”programvarulicenser”.
Vad gör K3 Nordic?
Vi inleder intervjun med att avhandla den mest grundläggande frågan: Vad gör K3 Nordic egentligen?
Kristina förklarar att K3 Nordic tillhandahåller programvarulicenser och supportavtal för hårdvara till företag.
– Om ditt företag ska ha en programvara, och behöver en licens till den, så hör du av dig till oss.
Utöver försäljning av programvarulicenser från bland annat Microsoft, Adobe och supportavtal från bland annat HP och Dell agerar K3 Nordic även rådgivare till sina kunder kring olika frågor som rör licenshantering, supportavtal och kostnadskontroll.
– Alla företag har olika behov, och det kan vara lite krångligt att sätta sig in i vilken lösning som är bäst för just ditt företag. Ska alla ha en Adobe Creative Suite, eller är det någon som klarar sig med en mindre variant? Och vilken typ av licens behöver vi? Såna frågor kan vi på K3 Nordic hjälpa till att besvara, förklarar Kristina och fortsätter:
– Även om ditt företag har en IT-avdelning tar det mycket tid från den dagliga verksamheten om personalen ska sätta sig in i och hålla sig uppdaterad kring vilka licenser som finns och hur de fungerar. Då finns vi där med hjälp och rådgivning.
En bransch i ständig förändring
Tiden då bara IT-företag och administrationsavdelningar behövde handskas med programvarulicenser är sedan länge förbi. Den digitala utvecklingen har gjort att nästan alla företag idag behöver någon form av programvaror för att fungera, K3 Nordic har exempelvis många skolor som kunder. Kristina ser även att digitaliseringen gjort oss mer aktiva i sökandet och valet av programvaror – vi vet mer och ställer fler frågor vilket ställer högre krav på K3 Nordics personal.
– Vi märker att kunderna läser på mer och att det kommer fler frågor. Så vi behöver hela tiden utveckla vårt sätt att arbeta på, vi jobbar till exempel allt mer med rådgivning nu. Många frågor uppkommer inför ett köp av programvara och supportavtal. Genom vår kompetens och kunskap ser vi till att företaget slipper spendera tid att leta information.
Tre nycklar till en roligare arbetsplats
Vi lämnar IT-branschen för en stund, och går över till en annan viktig beståndsdel hos K3 Nordic – den kreativa och goda stämningen på kontoret.
– Stämningen på kontoret är väldigt hjärtlig, det är alltid nära till skratt, berättar Kristina. Enligt henne finns tre nycklar till att skapa en rolig och kreativ arbetsplats: Den första är en duktig kontorsansvarig som hittar på kul aktiviteter och fester, den andra är träning på arbetstid och den tredje är det aktivitetsbaserade kontoret. På K3 Nordics kontor finns alltså inga fasta arbetsplatser, utan man väljer själv var man vill sitta och arbeta för dagen. Kristina tror att det aktivitetsbaserade kontoret är här för att stanna, men att det ställer högre krav på arbetsmoralen:
– Jag tror att alla kontorsföretag kommer jobba så här i framtiden. Det kräver dock att man gör sitt jobb och kan prioritera sin tid. Men jag tycker att det är så här det ska vara, det är framtidens kontor.
Och nog känns K3 Nordic som framtidens arbetsplats. Innan jag går knäpper jag en bild på Kristina framför den stora graffittiväggen – en av många saker på K3 Nordics kontor som krossat mina fördomar om hur ett mjukvarulicensföretag kan se ut och arbeta.
Tack för besöket och lycka till i framtiden önskar Four PR och praktikant-Maya!
Text: Maya Larsson