För ett år sedan skrev jag ett blogginlägg om hur insikterna från undersökningen Svenskarna och internet kan användas i PR-arbete och vad det betyder för PR i sociala medier. Statistik är som sagt en guldgruva för oss PR-aktiva och kommunikatörer, och fakta och insikter om våra målgrupper är alltid ovärderliga.
Precis som förra året vill jag nu guida dig igenom några myter om PR i sociala medier, baserat på kunskaperna från Svenskarna och internet 2017.
Myt 1: Facebookanvändandet minskar
Vi hör ibland någon som säger ”Facebook minskar i Sverige, det kommer snart vara borta”. Det är rätt och slätt fel. Facebook minskar verkligen inte, utan ökar stadigt i alla åldersgrupper över 25 år, både bland de som använder det dagligen och ibland. Men – och här kommer men:et – användandet i åldern 12–15 år minskar från 67 till 54 procent. Det är en betydande minskning. I åldern 16–25 år är användningen praktiskt taget densamma som 2016. Men även om de inte ökar i antal så är de den flitigaste åldersgruppen på Facebook.
Myt 2: Twitter tappar
Inte heller myten om att Twitter tappar i Sverige är sann. Tvärtom växer de från 18 till 25 procent. Åtminstone enligt statistiken. Var fjärde svensk använder i dag Twitter, vilket är en betydande ökning. Twitter planade ut i Sverige runt 2014, och 2016 minskade användandet bland de som använder det någon gång. Men det användandet ökar nu igen. Andelen som använder det varje dag, varje vecka eller varje månad har varit jämn sedan 2013. Det intressanta att se är att det på Twitter skiljer mycket mellan olika användargrupper. Användarna är framför allt kvinnor mellan 16 och 25 år eller män mellan 16 och 35 år.
Det kan dock vara värt att notera gällande Twitterstatistiken att årets siffror är ett tydligt trendbrott. Om det också betyder att trenden har vänt eller om det bara är en tillfällighet lär vi inte kunna utläsa ordentligt förrän om ett par år.
Myt 3: Instagram är det nya Facebook
Instagram har fått ett ökat anseende i kommunikatörskretsar och framställs ibland som ”det nya Facebook” för varumärken. Baserat på insikterna från Svenskarna och internet är det väl lite svårt att påstå att så skulle vara fallet. Instagram ökar markant, i alla åldersgrupper, och det är nu för första gången mer än hälften av svenskarna som använder mediet. Var tredje använder Instagram dagligen. Men i alla åldersgrupper förutom 12–15 år är Facebook fortfarande avgjort större. I gruppen 12–15 år är Instagram betydligt större än Facebook, och 86 procent använder Instagram i den åldersgruppen. Det kan göra att Instagram är ett medium som är värt att investera i för ett varumärke. Instagram är här för att stanna, och det är värt att investera tid och engagemang i redan nu för att vara rustad för framtiden när de yngre målgrupperna inte längre är lika lätta att ha en relation med på Facebook, men finns på Instagram.
Myt 4: Video är det nya mediet – alla måste vara på Youtube
Intresset för video har också ökat bland kommunikatörer senaste tiden. Men att påstå att det skulle vara något nytt är lite att ta i. Användandet av Youtube är skyhögt, och betydligt högre än Facebook. 100 % av alla upp till 25 använder det någon gång. I åldern 12–15 år använder 99 % Youtube minst en gång varje vecka. Men det är i stort sett samma siffror som tidigare år, och detsamma gäller för samtliga åldersgrupper. Användandet är konstant.
Vad betyder det då för mig och min kommunikation? Det betyder egentligen det vi hela tiden vetat: video är ett uppskattat medium. Så för den som kan hitta hur video passar in i ens kommunikationsmix är video ett bra medium och Youtube en bra plattform. Betyder det att du måste jobba med video? Inte nödvändigtvis. Betyder det att du kan dissa video utan att överväga hur din verksamhet eller produkt passar för video? Knappast!
Det finns massor av lärdomar för oss PR-aktiva att dra ur den mycket omfattande statistiken i Svenskarna och internet. Gå gärna in och läs och förkovra dig, och håll i bakhuvudet att det här inte bara är information som är lite kul att veta, utan som du faktiskt kan ha användning av i ditt PR-arbete och i hur du ska lära känna din målgrupp. På så sätt minskar du risken för röda siffror på sista raden. Det är affärsdrivande PR.
Och affärsdrivande PR i sociala medier – från analys till genomförande – är precis vad vi hjälper våra kunder med. Kontakta oss gärna om du är nyfiken på att höra mer.