Hösten 2016 bestämde sig Briljant för att ta ett omtag om sin kommunikation, och valde att göra det tillsammans med Four PR. Satsningen handlade bland annat om att digitalisera en stor del av företagets marknadsföringsaktiviteter, exempelvis nyhetsbrevet Nyslipat som tidigare delats ut i tryckt form.
Solvår Berglund, återförsäljare för Briljant Ekonomisystem och medlem i företagets marknadsgrupp, varför valde ni just Four PR och vad var er förhoppning när byrån kom in som samarbetspartner?
Det fanns några kandidater på tapeten. Jag hade dock följt Four PR:s resa från första början då vi jobbade på samma kontorshotell under en tid. Det gjorde att jag redan hade en inblick kring vad byrån gjort för tidigare kunder. Vi hade också funderingar på om det var en reklambyrå eller PR- och kommunikationsbyrå vi skulle vända oss till, men vi insåg ganska snabbt att det var kommunikationen vi ville utveckla i första hand – att arbeta strategiskt och långsiktigt. En viktig del som vi ville ta tag i rörde digitalisering, där vi bland annat hade ställt in siktet på att göra oss av med Nyslipat i pappersform, planera för en ny hemsida samt börja se över en satsning på sociala medier.
När vi inledde samarbetet blev det naturligt att redan från början integrera Johanna och Fredrik i vår marknadsgrupp. Genom att bli en del av gruppen fick de genast en inblick i vår verksamhet på ett naturligt sätt.
Om du tittar tillbaka 1,5 år på er kommunikationsresa, vilka satsningar har varit extra värdefulla för Briljant?
Det är många saker. Johanna och Fredrik kom för det första in med två par nya ögon, vilket var viktigt för att få in ett nytt perspektiv på vår kommunikation. Många av de satsningar vi gjort sedan Four PR kom in har lett till att vi kan jobba mer kontinuerligt och flexibelt med vår kommunikation, jämfört med att exempelvis skicka ut en trycksak två gånger om året.
Ett av de första stegen vi gjorde var att se över vår grafiska profil. Efter det har arbetet löpt på med digitalisering av Nyslipat (vårt nyhetsbrev), lansering av en helt ny hemsida, ett omfattande visionsarbete, och utveckling av våra årliga kundträffar. För att bara nämna några saker.
Det är jättekul och inspirerande att jobba med Johanna och Fredrik, det finns alltid nya idéer och kunskap vi kan luta oss mot. De kan också göra den omvärldsbevakning som vi inte riktigt hinner med, vilket känns tryggt. Det är viktigt att hela tiden hålla sig uppdaterad.
Berätta kort om Briljant, vad gör ni?
Briljant är ett komplett ekonomisystem utvecklat av svenska ekonomer. Programmet är anpassat till företag och organisationer som kräver hög driftsäkerhet och ordning och reda. Ett motto vi har är att alla dokument bara ska behöva hanteras en gång. Vi är extra starka när det kommer till tidrapportering och projektredovisning.
Något du vill tillägga?
Vi har kommit väldigt långt i vår kommunikationresa på bara 1,5 år. Nu är det bara att växla upp ett steg och utvecklas ytterligare en nivå.
Läs mer om Briljant Ekonomisystem på www.briljant.se