40 procent anser att tiden på sociala medier inte är meningsfull

Idag släpps Internetstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet”, en guldgruva för dig som är intresserad av hur svenskarnas internetvanor ser ut. Efter att ha skummat igenom rapporten under dagen fann vi bland annat följande ämne lite extra intressant:

Innehåll, innehåll, innehåll!
En ny del i rapporten, på ämnet sociala medier, berättar om hur meningsfull vi upplever att den tid som vi lägger på sociala medier är. Här berättar siffrorna om att endast 24 procent finner tiden meningsfull, och hela 40 procent anser att tiden inte används väl/är meningsfull. Det är alltså relativt många som spenderar sin dyrbara tid i kanaler som inte fyller en mening. Det är lätt att koppla resultatet till aktuelle psykiatrikern Anders Hansen och hans förklaringar om hur vår hjärna påverkas av mobilen och inte minst sociala medier – ett beroende som uppstått där du hela tiden måste kolla notiser i din smartphone. Vad ger resultatet för riktlinjer till marknadsförare och kommunikatörer? Innehållet behöver vara relevant för målgruppen, nu mer än någonsin. Genom att skapa innehåll som fyller ett behov hos mottagaren ökar förhoppningsvis chanserna att nå ut bland allt annat innehåll – och förse den målgrupp du vill nå med något, förhoppningsvis, meningsfullt.

Klicka här för att läsa rapporten i sin helhet.