Välkommen till 20-talet! I och med årsskiftet går vi inte bara in i ett nytt år utan även in i ett nytt årtionde. Och för att förstå 20-talet börjar vi med att blicka bakåt till 2010, och hur världen egentligen såg ut då. 2010 var året då Apple lanserade Ipaden, skärmen som alla ville ha men ingen förstod vad de skulle ha den till. Det var året då 19 procent av svenskarna hade tillgång till en smartphone i hushållet, enligt SOM-undersökningen från Göteborgs universitet. I dag har snart 90 procent av svenskarna tillgång till en smartphone och två av tre har tillgång till en surfplatta. Det har i grunden förändrat hur vi tar del av information, som i dag i allt lägre grad sker via en dator. Det påverkar såklart oss som vill kommunicera, med nya såväl utmaningar som möjligheter, och frågan är: tar vi vara på dem?
Det enda vi kan vara säkra på med det nya 20-talet är att allt kommer att fortsätta att förändras, och det kommer fortsätta förändras snabbt. Så det säkraste vi kan säga är att vi ingenting vet. Men för att ändå ge dig en välbehövlig skjuts in i kommunikationsåret 2020 har vi här samlat några spaningar om vad framtiden har i sitt sköte. Med den här guiden kan vi kanske inte lova dig receptet för garanterad lyckad kommunikation 2020, men ingen kan i alla fall säga att vi inte försökte. Välkommen till 20-talet!
Hållbarhet inte längre bara på allas läppar – utan i allas varukorgar
Definitivt under 2020-talet, och kanske redan under 2020, kommer klimathållbarhetsfrågan att slå igenom på bred front och bli helt avgörande för företag och organisationer. Klimatet är redan nu på allas läppar, särskilt i Sverige, men än så länge utkrävs inga bevis från företag och organisationer. Fler och fler börjar försöka välja hållbara alternativ, men fortfarande ser nog många företag hållbarhetsfrågan som marknadsföring. Det kommer att förändras i och med att granskningen av äktheten bakom påståenden kommer att bli hårdare och hårdare med tiden. Vändpunkten från dagens låga krav på bevisföring till absoluta krav på bevis och evidens kommer förmodligen att vara ganska snabb när skutan väl tippar över. Det kanske inte händer under 2020, men när det väl gör det kommer det vara ett paradigmskifte och det kommer att dra med sig åtminstone några företag eller organisationer, kanske riktigt stora, ner i fördärvet. Det kommer vara som DotCom-kraschen; plötsligt är påståenden om hållbarhetsansvar som kanske slirar lite på sanningen eller inte går att leda i bevis inte längre någonting värda och företag som har för stort arv av dylika påståenden med sig i bagaget löper en stor risk att råka illa ut.
Ökat fokus på känslor
Även om vi fortsatt kommer se en utveckling inom datainsamling och marknadsföringsverktyg (AI, realtidsanpassning, röststyrning med mera) kommer behovet av mänsklig kontakt och kommunikation öka. Under 2020 tror vi att fler inom vår bransch kommer skapa kampanjer och arbeta med kommunikationsinsatser som grundar sig i att målgrupperna är mer än summan av all data vi kan samla in om dem. De är människor fulla av känslor vilket gör det otroligt viktigt för oss och våra uppdragsgivare att skapa känslomässiga relationer med målgrupperna.
Kommunikation som väcker känslor – som glädje, rädsla, sorg, sentimentalitet, ilska, spänning och förvåning – har större chans att bli viral och få uppmärksamhet av och i media. Empatikommunikation, som sätter fokus på våra känslor, tror vi kommer bli mer framträdande under det kommande året. Skapar du en relation till dina kunder, och tilltalar dem som människor, knyter du dem närmare dig och höjer tröskeln för att de ska välja ett annat varumärke eller en annan produkt.
Stärkt fokus på meningsfullt innehåll som fyller ett behov hos mottagaren
Under hösten 2019 släpptes Internetsstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet” som visade att 40 procent anser att tiden på sociala medier inte är meningsfull. Med dessa siffror kan vi konstatera att relativt många spenderar sin dyrbara tid i sociala medier som inte fyller en mening. Även om de flesta av oss ser andra saker än innehåll i sociala medier som meningsfulla är det här ändå en liten signal till oss i branschen. För att vi som marknadsförare och kommunikatörer ska ha möjlighet att nå ut bland allt innehåll kommer det därför bli viktigare än någonsin att skapa relevant innehåll som fyller ett behov hos målgruppen. Oavsett om det är behovet av att få skratta, gråta eller häpna.
Fler kommer upptäcka PR-byråns styrka
Kanske lite navelskådande, men både vår erfarenhet från det senaste året och vår bedömning framåt är att fler företag och organisationer kommer utmana sina byråstrukturer. De traditionella fullservicebyråerna kommer ha det svårare och vad gäller strategiskt stöd lär PR-byråerna ta allt mer mark. Köparna har börjat värdesätta den strategiska nivån mer och i PR-byråerna får de just tungvikten på strategi och relationsbyggande snarare än grafisk produktion. Det senare är inte oviktigt, men kan påfallande ofta göras av en produktionsbyrå istället för en dyr reklambyrå. Däremot tror vi att de renodlade kreativa reklambyråerna – de som gör reklamkampanjer – kommer ha tiden för sig, de tillför något unikt igen.
Martin Ruist
PR-konsult