Om du har tagit dig tid att läsa den här texten är det förmodligen för att rubriken fångade ditt intresse. Vi möts varje dag av enorma mängder information, så det är inte så konstigt att vi förlitar oss mycket på rubriken för att avgöra vad vi borde läsa.
Det stämmer än mer för journalister, som inte bara ska hålla koll på alla de senaste nyheterna och händelserna utan också dagligen måste läsa igenom, bokstavligt talat, hundratals pressmeddelanden från olika organisationer.
Du börjar nog nu förstå hur viktig rubriken på ditt pressmeddelande är för att du ska få det genomslag och uppmärksamhet som du tycker att du förtjänar. Det är nästan en konstart i sig själv att på några få ord övertyga läsaren att din text är värd att läsa.
Rubriken i pressmeddelandet handlar om att visa för journalisten som läser att din nyhet är värd att berätta. För att guida dig har vi samlat sju tips på hur du skriver rubriker som gör att journalisterna tar upp din nyhet.
1. Var koncis. Rubriken ska förmedla så mycket nödvändig information som möjligt i så få ord som möjligt. Undvik utsvävningar, och undvik att berätta hela historien i rubriken. Rubriken ska berätta tillräckligt mycket för att journalisten ska kunna avgöra om det du har att berätta är intressant för den och dess läsare.
2. Lova inte något du inte kan hålla. Det är lockande att överdriva och dramatisera i rubriken, bara för att locka journalisternas intresse, men det kommer inte göra dig gott. Tänk på att även ditt pressmeddelande är relationsbyggande och om du gör journalisterna besvikna flera gånger kommer de inte vara lika pigga på att läsa dina pressmeddelanden i framtiden.
3. Prioritera tydlighet framför spetsfundighet. Journalister är också människor och det är klart att även de kan uppskatta en fyndig rubrik. Då och då ser vi rubriker som ”Inga spår efter skidturister” eller ”Toalettbrist vid ändhållplatser” (autentiska exempel). Men låt inte dina ordvrickningar och spetsfundigheter gå ut över tydligheten i rubriken. Du ska förmedla en story till journalisterna, och om de inte kan förstå den på enbart rubriken är du illa ute.
4. Se till att rubrikens ton matchar innehållet. Även om rubriker är korta kan de fortfarande skrivas med väldigt olika tonalitet. Se till att tonaliteten i din rubrik matchar nyheten du vill förmedla och dig som avsändare. Om du arbetar på ett företag som vanligtvis har en humoristisk ton i sin kommunikation kanske en fyndig ton kan fungera, men ett forskningsinstitut som presenterar nya rön gör nog klokt i att hålla sig ifrån dem. Olika redaktioner är också olika mottagliga för humoristiska rubriker.
5. Skriv ut avsändarens namn i rubriken. Detta är ett förvånansvärt vanligt misstag. Du som skriver vet exakt vilket företag eller organisation som står bakom pressmeddelandet – du läser ju om den här orga- nisationen vareviga dag – men det gör inte journalisten. Skriv därför ut namnet redan i rubriken, för att ge mottagaren en ärlig guidning i vad den kan förvänta sig av nyheten.
6. Håll dig till tilltal i tredje person. I reklamtext är det vanligt att använda ett direkt tilltal – du-form – och vi uppmuntrar generellt att göra det i all text. Men i pressmeddelanden är det mer neutrala tredje person som gäller. Jämför till exempel ”Dåligt med jämställdhet i svenska bilar” med ”Dela ratten du också”, som är hämtade från samma kampanj och handlar om samma sak, men används i olika kontexter.
7. Är du osäker, ändra. Om du är osäker på om din rubrik är tillräckligt stark, så är den förmodligen inte det. En bra rubrik känner du igen när du ser den.
Martin Ruist
PR-konsult