Appen Clubhouse, som under de senaste veckorna varit på allas läppar, lanserades redan i februari 2020 i Silicon Valley och har nu exploderat i Sverige. Vi blev såklart nyfikna på hur det nya sociala mediet fungerar, vilka som använder det och hur det kan användas i både professionellt och personligt syfte. Här får du ta del av Four PR:s egna spaning som guidar dig igenom appen. Dessutom svarar vi på frågan om det sprillans nya mediet är något för företag att använda sig av.
Vad är egentligen Clubhouse?
Till att börja med måste vi reda ut vad Clubhouse egentligen är och vad det går ut på. Sociala mediet baserar sig helt och hållet kring röstsamtal och går ut på att delta i olika samtalsrum, antingen som publik, aktiv deltagare i diskussioner eller själv moderera ett samtal. Rummen kan handla om allt mellan sångtävlingar, rum du endast får viska eller väsa i till mer professionella rum som syftar till att dela expertis inom ett visst ämne.
När en eller flera personer startar ett rum blir de moderatorer och kan då bestämma vilken typ av rum det ska vara och vilka som får möjligheten att prata i rummet. Det finns tre typer av rum – ”open” som är synligt och öppet för vem som helst att delta i, ”social” som endast är öppet och synligt för de personer som du följer och ”closed” som endast är synligt och öppet för de du väljer.
Vilka kan du förvänta dig att stöta på i Clubhouse?
På Clubhouse kan du hamna i samtal med personer från hela världen och med olika typer av erfarenheter. För att du ska få tillgång till Clubhouse krävs det att du blir inbjuden av någon som redan är medlem. När du själv sedan är medlem får du möjlighet att bjuda in personer i ditt nätverk – hur många inbjudningar du får verkar beror på hur många följare du har samt hur aktiv du är. Att du enbart (i nuläget) får access till det nya mediet genom att få en inbjudan av någon du känner skapar en känsla av exklusivitet, vilket kan ha bidragit till att det nya sociala mediet blivit så hypeat.* Alla verkar nu vilja hänga på Clubbhouse – allt ifrån kändisar, influencers, journalister, kommunikatörer och andra yrkesverksamma, till privatpersoner. Och det är det som gör Clubhouse så spännande. I appen får både kända profiler och privatpersoner möjlighet att komma till tals och byta erfarenheter med varandra i ett och samma rum. På så sätt möjliggör Clubhouse samtal som aldrig annars hade ägt rum.
Genom att Clubhouse varken fokuserar på bild, text eller video tror vi också att mediet kommer att attrahera nya målgrupper. Vi kommer nog därför också få se en hel del nya influencers blomma ut i det här nya mediet.
*Du kan förstås också skriva upp dig på en väntelista när du laddar ner appen och vänta på att förhoppningsvis bli insläppt. Notera dock att du måste vara en Apple-användare för att ladda ner appen.
Vad kan Clubhouse användas till?
Efter att ha undersökt Clubhouse under några dagar kan vi konstatera att du kan ta del av sociala mediet både som privatperson men också för professionellt utbyte. Genom att starta eller delta i rum där samtalet kretsar kring ett visst ämne eller en viss frågeställning kan erfarenheter delas. Vi tror att blandningen mellan rum skapade för kunskapsdelning och rum som syftar till mer allmänna samtal gör att så många har fastnat för appen, det finns helt enkelt ett samtal för alla. Att samtalen dessutom sker i realtid och ej går att lyssna på i efterhand tror vi också är en bidragande faktor till varför Clubhouse blivit så populärt. Det är svårt att inte bli beroende – då en inte vill missa de hetaste samtalen.
Bör företag finnas på Clubhouse?
Vi, likt många andra, är nyfikna på hur Clubhouse kan användas av företag. Till skillnad från andra sociala medier är inte Clubhouse lämpat för att driva företagsprofiler, men det betyder inte att samtalen inte är lämpade för professionella diskussioner. Du kan representera ditt företag eller verksamhet via din personliga profil genom att starta eller delta i rum där samtalen berör ett relevant ämne för den expertis du besitter eller det du vill lära dig mer om. Det finns alltså möjlighet att bibehålla din professionella roll men på ett personligt och roligt sätt. Detta kan liknas med ett livesänt webbinarium men med mer interaktion med publiken. I ett rum för kunskapsdelning kan du förslagsvis bjuda in personer inom din bransch för att diskutera och dela erfarenheter eller kunder för att skapa en närmare och mer personlig relation.
Att tänka på när du använder Clubhouse
Även om det finns många positiva och intressanta delar med Clubhouse har vi såklart även stött på problematik med mediet. Det är lätt att bli uppslukad av diskussionerna som förs i ett rum och i och med det berätta saker som i efterhand ångras och det har redan uppstått situationer där förtal diskuteras. Det kan därför vara bra att veta att samtalet spelas in när rummet är igång och raderas direkt efter att rummet stängts, om inte någon användare anmäler något under samtalets gång. Mediet ställer också krav på de som modererar rummen – det krävs att någon för samtalet framåt och fördelar ordet för att det ska bli givande för både samtalsdeltagare och lyssnare.
Vissa menar att Clubhouse bara är en fluga medan andra tror att det kommer förbli ett relevant tillskott i vår samling av sociala medier. Men vi kan i alla fall enas om att det nya sociala mediet ligger helt rätt i tiden då många nu vill hitta nya sätt att ”umgås” på distans.
Än så länge är mediet fri från reklam men det återstår att se om och hur Clubhouse kommer tjäna pengar på appen. Många av oss på Four har redan fastnat för mediet och vi ser fram emot att se hur det kommer utvecklas över tid.
Vill du grotta ner dig i Clubhouses alla funktioner och dylikt vill vi passa på att tipsa dig om Teknifiks utförliga guide här.
Hoppas vi hörs på Clubhouse!
Sofie Karlsson
PR-assistent