Fyra tips för ett lyckat samarbete med influencers

Influencer marketing är en marknadsföringsmetod som under de senaste åren fullkomligt har exploderat. Fler och fler företag vill synas i influencers flöden och det med all rätta – det är inte bara kul och kreativt, utan också ett effektivt sätt att nå ut på. Det krävs dock en genomtänkt strategi och analys för att kampanjen ska lyfta. Går du i tankar om det är rätt metod för ditt varumärke eller hur du egentligen ska gå tillväga för att lyckas? Vi delar här med oss av våra bästa tips för ett lyckat influencersamarbete.

Influencer marketing är vid det här laget ett bekant begrepp för de flesta, men innan vi går in på de praktiska detaljerna vill vi först reda ut vad det egentligen är och hur det används. Influencer marketing grundar sig i människors beteende att föredra rekommendationer från likasinnade personer framför traditionell reklam. När någon en ser upp till eller kan identifiera sig med uppmanar till att använda en produkt eller tjänst uppfattas det mer trovärdigt än genom många andra marknadsföringsmetoder. Influencer marketing används i fler olika syften, som att stärka varumärkeskännedom eller driva försäljning och förekommer i en mängd olika kanaler, som Instagram, Youtube, bloggar eller TikTok.

Det finns stora möjligheter att snabbt etablera sitt varumärke eller att nå en ny målgrupp, men det krävs att det görs på rätt sätt för att det ska ge resultat. Här har vi samlat fyra punkter som är bra att tänka på när du planerar ditt influencersamarbete.

  1. Ta reda på om influencer marketing är rätt metod för dig

Det första du behöver göra är att undersöka om influencer marketing passar ditt varumärke och ändamål. Fundera över vad som är målet med kampanjen och vilka du vill nå ut till. Kommer ditt varumärke stärkas av att det lyfts hos influencers?  Var finns din målgrupp och vilka  influencers följer de?

Det är lätt att tänka att influencer marketing är ett effektivt och snabbt sätt att nå ut med din produkt eller tjänst. Men kampanjen kommer falla platt om du inte har utformat en genomtänkt strategi för hur du ska uppnå de resultat som du önskar.

  1. Koppla kampanjen till ett budskap eller aktivitet

För att kampanjen ska vara intressant och fånga målgruppens uppmärksamhet behöver det finnas ett större värde med att ta del av en influencers Youtube-video eller Instagram-inlägg. Ta reda på vilket budskap du vill förknippa ditt varumärke med. Finns det någon aktuell diskussion att ta ställning i?

Fundera även på om det finns någon aktivitet som kan användas för att väcka ett intresse. Skulle det passa med en humorsketch, ett test eller kanske en utmaning?

  1. Samarbeta med rätt influencers

När du har kommit underfund med var din målgrupp finns och vad du vill förmedla behöver du hitta passande influencers. Ta reda på vilka influencers som din målgrupp följer och har ett förtroende för. Det är även viktigt att de influencers som ska prata om produkten eller tjänsten har samma värderingar och står för saker som matchar det du vill förknippa ditt varumärke med. Grundlig research inför ett influencer-samarbete är därför a och o för att det ska bli en perfect match mellan ditt varumärke och influencern.

  1. Lämna utrymme för influencern att sätta sin egen prägel på innehållet

När du har tagit fram en strategi för hur kampanjen ska utformas och hittat passande influencers är det dags att pitcha in idén hos dessa. Trots att du vid det här laget har en plan för hur budskapet ska förmedlas behöver du lämna utrymme för eventuella ändringar för att det ska passa i influencerns kanaler. Influencers är kreatörer och vill gärna själva kunna påverka hur upplägget ska utformas. Influencern känner ofta sina följare väl och vet vad som går hem hos dem. Ett samarbete blir också bäst när det känns genuint och trovärdigt. Följarna vill känna att influencern menar det den säger.

Hoppas att våra tips kunde ge dig klarhet i influencer-djungeln!
Vill du snacka mer influencer marketing? Det är bara att kontakta oss – vi hjälper dig gärna på vägen.

Sofie Karlsson
PR-koordinator