Snart är ännu ett år förbi och vi går in i ett nytt. Inför det nya året vill vi på Four PR såklart sia om framtidens PR- och kommunikationstrender. Fyra ord som vi ser lägger grunden för 2022 års kommunikation: Flexibelt, personligt, ärligt och värderingsstyrt.
2021 gick i ungefär samma anda som 2020 med pandemin som satte ton för hur kommunikationsinsatser kunde genomföras och vad de innehöll. Hur 2022 kommer att se ut är omöjligt att veta i förväg, men det vi redan nu kan spekulera kring är ett antal trender som vi tror kommer att påverka hur du utformar ditt PR-arbete under nästa år.
Här listar vi fyra PR-spaningar inför 2022:
1. Flexibilitet 2.0
Under det gångna året har flexibilitet spelat en nyckelroll både i samhället som stort och i människors privatliv, men också i hur och när kommunikationsaktiviteter sker. Att vara på tårna och att snabbt kunna agera när förändringar sker är otroligt viktigt för att vara aktuell i sin kommunikation, oavsett om det handlar om att coronarestriktioner gör att ett fysiskt evenemang behöver bli digitalt eller att det dyker upp en intressant vinkel som gör att ett pressmeddelande behöver formuleras om. För att kunna vara flexibel behöver du ha koll på din omvärld för att fånga upp det som är aktuellt och intresserar mottagaren i stunden – både för att snabbt skapa relevant innehåll men även för att kunna stoppa schemalagt innehåll som inte kommer landa bra på grund av händelser i omvärlden.
2. Ännu mer personligt och relevant innehåll
Riktade annonser och influencersamarbeten har gjort det enkelt och effektivt att nå en viss målgrupp och är metoder som anammas av allt fler företag. Detta tillsammans med algoritmer på sociala medier som snappar upp vad vi är intresserade av har gjort mottagaren bortskämd med träffsäkert innehåll. För att fortsätta sticka ut ur mängden när det blir allt enklare att rikta aktiviteter mot en viss målgrupp krävs det att innehållet blir ännu mer personligt. Under 2022 kommer företag behöva väva in målgruppens intressen och värderingar på ett ännu mer personligt sätt. Det räcker inte med att synas där målgruppen vistas och prata om ämnen som berör denna. Det krävs även en grundlig analys för att ta reda på hur vi kan skapa en relation som mottagaren får ut något av.
3. Konsumenterna ställer krav på ärlig och sann kommunikation…
Som företag kan du i dag inte kommunicera en sak och göra en annan. Det är viktigt att kommunikationen och ens aktiviteter går i linje med det en faktiskt gör – på riktigt. Därför ser vi att ärlighet kommer vara en växande trend under 2022. Säger företaget att de exempelvis står upp för alla kvinnor men inte gör det i praktiken, kommer företagets varumärke drabbas negativt. Ett färskt exempel på det är Ellos Awards – en digital gala för kvinnor som supportar kvinnor – som nyligen fick massiv kritik, framför allt på sociala medier. Ellos säger sig stå för jämställdhet och vill hylla kvinnor, men när nomineringarna till galan blev offentliga hade inte företaget skrivit på ett arbetsmiljöavtal i Bangladesh som skulle förbättra villkoren för de tiotusentals sömmerskor som tillverkar kläder och textilier åt företaget i landet. Något som de dock har gjort nu efter den kritik som riktats till företaget i samband med Ellos Awards. Detta är enbart ett exempel och det finns fler där företag säger en sak men gör en annan.
Konsumenters ökade medvetenhet och ifrågasättande driver förändring. Något som företag inte längre kan komma ifrån. Så, var honest and true i din kommunikation under det kommande året – annars kommer det falla tillbaka på dig och ditt företag! Detta leder oss vidare till nästa trend som handlar om att du inte bara kan prata om dina värderingar, utan också agerar efter dessa.
4. …och värderingar är inte längre nog – nu vill kunderna ha action!
I förra årets trendspaning pratade vi om att värderingsstyrd kommunikation var mer efterfrågat än någonsin och att dagens medarbetare föredrar att arbeta på en arbetsplats med liknande värderingar som de själva. I år vill vi bredda och utveckla det här ytterligare, som vi tidigare har varit inne på. Det är inte bara dina medarbetare som vill se din organisations värderingar. Nu, och än mer i framtiden, är värderingarna avgörande även för dina kunder. Och inte nog med det. Kunderna nöjer sig inte bara med att du har rätt värderingar och kommunicerar dem; i dag kräver kunderna att du också agerar efter dina värderingar, tar ställning och tar en aktiv roll i att göra skillnad i samhället.
Listan på undersökningar som konstaterat kundernas krav på att företag tar ställning kan göras lång, och i vissa fall är det så många som 70 procent som skriver under på kravet. I en undersökning från sociala mediehanteringsverktyget Sprout Social var ökningen 66 procent från undersökningen 2017 till undersökningen 2019, från strax över 40 till 70 procent. När vi nu snart skriver 2022 i kalendern anser framför allt de unga generationerna inte längre att det är tillräckligt att bara uttrycka en åsikt. Konsumenterna har blivit allt mer medvetna om vad de vill vara med och påverka i världen och de vill nu använda sina pengar till att få hävstång genom sina inköp och investeringar.
För oss inom PR och kommunikation sätter det än större press på att vi faktiskt lyckas få gehör för våra marknads- och omvärldsinsikter internt och kan få igenom förändringar i organisationen. Men lyckas vi väl med det finns det stora belöningar i form av en bred flora av historier och berättelser att dela med er av i ert PR-arbete.
Vill du prata mer om dessa trender i synnerhet eller om kommunikation i allmänhet. Tveka inte att höra av dig – vi finns i Örebro, Karlstad och Stockholm!
Linnea Karlsson
PR-konsult