Varför skulle du som dagligen skriver texter behöva utveckla ditt skrivande? Nej precis, du är ju redan fullärd och det funkar hur bra som helst att skriva på precis samma sätt som du alltid gjort. Det är ju effektivt, för du vet hur du ska strukturera upp en text och vad för typ av innehåll du ska fylla den med. Du behöver inte skriva på ett nytt sätt som tilltalar en ny målgrupp. Återigen, du behöver ju bara skriva som du alltid har gjort, till precis alla målgrupper.
Det gäller att hänga med i utvecklingen på alla andra områden, utom själva skrivandet. För att du inte ska riskera att utveckla ditt skrivande delar jag därför med mig av mina bästa tips för att undvika det.
- Läs INTE böcker som handlar om att du ska utveckla ditt skrivande*
- Läs INTE skönlitteratur*
- Läs INTE texter på andras hemsidor*
- Läs INTE andras inlägg på sociala medier*
- Läs INTE andras nyhetsbrev*
*OBS! Genom att läsa olika typer av texter lär du dig att identifiera riktigt bra texter, men också vad som kännetecknar en mindre bra text. Denna analys kan göra att du utvecklar ditt skrivande.
Känner du att ovanstående tips inte är för dig och att du faktiskt vill bli vassare på att skriva texter? Jag vill då passa på att tipsa dig om några riktigt bra inspirationskällor.
Tre grymma copywriters att inspireras av:
- Mattias Åkerberg
Mattias Åkerberg driver byrån Please copy me och Rulla vagn, Sveriges största community för småbarnsföräldrar. Mattias är en stark förespråkare för att skriva som du snackar. Och som hans texter flyter och inspirerar. Mattias får det att låta så enkelt, men det är rätt svårt ibland att göra just det. Att skriva som du snackar. Vill du också låta dig inspireras av Mattias sätt att skriva? Kolla in hans hemsida, skriv upp dig på hans nyhetsbrev eller följ honom på LinkedIn!
- Andreas Lindén
Well, Andreas Lindén är egentligen inte copywriter, utan grafisk formgivare (eller ”Brand guy” som han kallar sig på LinkedIn). Andreas är riktigt grym på att skriva texter som fångar ens intresse och gör att du ofta vill läsa klart från a till ö. Och det är verkligen en konst i denna scrollvärld, där du snabbt går vidare om något inte faller dig i smaken. Hans texter är fyndiga och bjuder på mängder av kunskap. Med andra ord, följ Andreas på LinkedIn om du inte redan gör det.
- Louise Carlstedt (Copy-Lollo)
När Louise var 15 år gammal började hon skriva en blogg. Efter bara några månader fick bloggen över 10 000 läsare per dag. I dag är hon 30 år och driver sitt företag Febbsit Branding inom copywriting. Utan ha gått på en reklamskola. Louise är självskolad. Och hon har alltid tyckt om att skriva och att ständigt bli bättre på det. På Louises LinkedIn delar hon med sig av många bra tips för att bli bättre på att skriva texter. Följ henne du också!