I byråvärlden finns det gott om topplistor, rankingar och utmärkelser som kreatörerna tävlar om att få. Nyligen släpptes ytterligare en sådan årlig topplista, som listade världens 294 mest utmärkande PR-, reklam- och kommunikationsbyråer 2023. Så långt låter det ju inte så märkvärdigt. Det märkvärdiga är i stället att det här är topplistan du som byrå INTE vill hamna på.
Listan var nämligen ”The F-List 2023” som sammanställs av kommunikationsbyrånätverket Clean Creatives, och den listar alla byråer världen över som fortfarande jobbar för kunder vars huvudsakliga affärsidé är att skapa mer utsläpp av fossil koldioxid, och därmed elda på och förvärra klimatkrisen. Det handlar om företag eller organisationer inom utvinning, processande, transport eller försäljning av olja, gas eller kol.
Många av byråerna på listan har själva gått ut med att de har ambitiösa klimatmål och strävar mot noll-utsläpp. Det kan man inte göra och samtidigt främja att det ska utvinnas ännu mer olja och därmed frisättas koldioxid i atmosfären, och här har vi ett problem i dagens samhälle. Det är alldeles för lätt för företag, och för många som utnyttjar det, att säga att man tar klimatkrisen på stort allvar men samtidigt med sin verksamhet jobba för att förvärra den. Pengarna talar högre, trots att det är omöjligt att göra affärer och tjäna pengar som företag om våra tilltänkta kunder inte har någonstans att bo eller har svårt att få pengarna att räcka till ens mat och dricksvatten.
Alla som har något inflytande eller har någon makt att påverka någonting måste använda den för att putta utvecklingen åt rätt håll. Ju mer makt desto större ansvar, och företag har en stor makt att påverka många människor i sin närhet, alltifrån kunder, leverantörer, medarbetare och allmänheten runtomkring. Därför är det viktigt att den här typen av ”topplistor” och granskningar görs.
Du kanske undrar om Four PR finns med på listan? Nej, den här topplistan är vi inte med på, och det är vi stolta över. Vi har genom att ansluta oss till nätverket Clean Creatives förbundit oss till en sanningsförsäkran om att inte jobba med oljebolag eller andra verksamheter som syftar till att utvinna mer olja eller sälja den. Det gör att vi får stoltsera med Clean Creatives-badgen.
Vi tror på att alla – både individer och organisationer – har en roll i och ett bidrag till samhället som vi lever i tillsammans, och vårt mål är alltid att få våra kunder att upptäcka och utveckla den rollen och det bidraget. Det är vårt sätt – eller snarare ett av dem – att göra vad vi kan för att få till en lite, lite bättre utveckling.
Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt.