Är din contentkalender planerad inför semestern?

När semesterperioden väl sätter i gång vill vi alla såklart att verksamheten med bästa möjlighet ska kunna fortgå som vanligt, inklusive publiceringar i sociala medier och viktigast av allt: att alla anställda ska kunna njuta av sin semester och ladda batterierna inför hösten. Därför bjussar vi här på några tips som vi har med oss när vi planerar inför sommarmånaderna, som kan hjälpa dig att få en mer avkopplad ledighet.

Återanvänd material
Vänd och vrid på tidigare vinklar och tidigare producerat material. Oftast kan du så kallat mjölka ur mer av ett ämne, vilket dessutom hjälper dig spara tid och pengar. Linnéa har tidigare knåpat ihop ett blogginlägg som ger dig tips och tricks för att slippa uppfinna hjulet på nytt, som du kan läsa om här.

Schemalägg
Det finns en mängd verktyg som hjälper dig att schemalägga ditt material, och således gör att du kan ligga med en drink i handen på en strand och slappna av, stå på en konsert och njuta av musiken utan att jobbet dyker upp i tanken, eller bara ta sovmorgon mitt i veckan. Idag bistår Linkedin, Facebook och andra sociala medie-jättar med möjligheten att planera ditt innehåll, direkt inne i verktyget. Schemalägg och njut!

Planera och strukturera
En aning tröttsamt att höra möjligtvis, men ack så sant. Många gånger kan det kännas som att tiden inte räcker till, vilket också är anledningen till att vi prioriterar ner det som inte är akut för stunden. Helt rätt tänkt, såklart. Men visst kan lite planering och struktur underlätta din vardag, göra den lite mindre stressig och få dig att hinna med det där som annars skjuts undan. Det kan med andra ord vara bra att lyfta blicken och se över agendan ibland. Ett tips är att blockera en timme i din kalender för att skapa det utrymmet. Annars blir det där man skjutit på, i det här fallet planering inför sommaren, till slut den mest akuta uppgiften som ska hinnas med fredag eftermiddag innan du stämplar ut för semester. Och där vill vi inte hamna!

Ta hjälp!
Ibland har man kollegor intill att bolla med. Det kan till exempel handla om att skicka ett gruppmejl till utvalda för att sätta i gång tankeverksamheten och samtidigt få feedback som förhoppningsvis öppnar upp för nya idéer.

Som PR- och kommunikationsbyrå hjälper vi våra kunder med de kommunikativa insatserna som står på agendan. Ungefär som den där kollegan du gärna vill bolla med! Vill du ha hjälp och vidare vägledning? Tveka inte att svänga förbi på en kopp kaffe. Otroligt gott kaffe, dessutom!