Den 1 april 2010 grundade Fredrik Stengarn och Martin Ruist PR- och kommunikationsbyrån Four PR. I år firar företaget 15 år och har vuxit in i rollen som en heltäckande PR- och kommunikationsbyrå med kunder i och utanför Sverige. Här berättar byråns grundare om resan hit och vad som har varit framgångsfaktorer för att driva företaget.
2010 var Four PR:s grundare, Fredrik Stengarn och Martin Ruist, på god väg att bli nybakade medie- och kommunikationsvetare. De ville få erfarenhet av PR-branschen, och såg samtidigt en lucka i Örebros byråmarknad. Det var då idén om att starta en egen PR-byrå föddes.

– Det fanns i princip bara reklambyråer, webbyråer och produktionsbyråer vid den tidpunkten, men det fanns ingen PR-byrå. Och det var den luckan som gjorde att vi fick idén att starta eget, berättar Fredrik.
Han menar också att det geografiska läget är en del i framgångsreceptet.
– I Örebro kunde vi etablera oss snabbare genom att komma med någonting nytt till marknaden. Om vi startat i Stockholm, Malmö eller Göteborg, hade vi varit en av flera från start.
En milstolpe när första medarbetar anställdes – som snabbt blev två
I början växte företaget organiskt, byrån etablerade sig steg för steg och nya kunder tillkom allteftersom. Några år senare hade Fredrik och Martin så många uppdrag att det var svårt att hinna med själva och de bestämde sig för att ta det lite läskiga klivet att anställa sin första medarbetare. Det visade sig snabbt att de skulle behöva bli ännu fler för att klara tempot.
– Direkt när anställningsavtalet för vår första medarbetare var påskrivet gjorde vi kalkylen att vi behövde anställa en till. Alltså direkt efteråt, vi pratar minuter. Det gjorde att vi hade ytterligare en rekrytering klar inom några dagar, förklarar Fredrik.
Att gå från att vara två företagare till att vara fyra medarbetare gav tydlig effekt och de kunde lägga fler timmar på kunder och få in fler affärer. Fredrik och Martin menar att det är teamet, idag bestående av sex medarbetare, som i sin helhet bidragit till framgången. En del av strategin har varit att skapa ett team av människor som kompletterar varandra väl.
– När vi exempelvis var fem personer, så var vi verkligen fem helt olika individer. Det är framgångsrikt, även fast det inte alltid är det lättaste. Vi har ansträngt oss för att inte rekrytera kopior av oss själva, utan att komplettera in det som vi tycker saknas, berättar Martin.
Vikten av att hålla fast vid en strategi
På frågan om vilka som är de mest framstående lärdomarna från åren som de drivit byrån, betonar Fredrik och Martin vikten av att ha en strategi snarare än en plan. De lägger mycket tid på att utforma en strategi för sitt arbete och för att kunna fortsätta växa. Martin utvecklar:
– Lärdomen är att du aldrig riktigt vet vad som kommer härnäst. Planen blir sällan som du har tänkt, men det är däremot viktig att hålla fast vid en strategi. Vår strategi innebär bland annat en inkluderande, engagerande och på många sätt agil kultur, där alla medarbetare är en del av företagets utveckling och framgång.
Denna inställning har skapat ett team där alla är måna om företagets utveckling, eftersom de själva är en viktig del av den. Engagemanget är något som grundarna menar lyser igenom till kunderna.

Martin berättar att de skapar starka relationer till kunderna genom att komma dem nära i samarbetet:
– En framgångsfaktor är att också att vi ska se oss själva som en förlängd arm av kunden och inte som en extern satellit som ska försöka hjälpa kunden.
Han menar också att öppenheten har varit ett vinnande koncept för Four PR.
– Ska du göra det vi gör måste du vara nyfiken. Ställ frågor om allt och ha ett öppet sinne. Då blir det intressant och du kommer hitta de rätta vinklarna.
Företaget har vuxit från att vara en lokal byrå rotad i Örebro, till att ha kunder i och utanför Sverige. Idag jobbar Four PR med allt från stora globala kunder till lokalt förankrade initiativ, och berör många olika områden och branscher.
– Vi har lärt oss väldigt mycket om olika ämnen efter att ha jobbat med detta i 15 år. Det i sig är en jätteresurs, konstaterar Fredrik, och får medhåll av Martin.
De berättar om de värderingar som fått ta mest plats i utvecklingen av företaget: engagemang, kreativitet och glädje är de ledord som varit centrala för företagets kultur och framgång.
– Det är de värderingarna som har varit med från start – omedvetet innan vi anställde medarbetare, och medvetet efter att vi anställde. Vi låter dem verkligen ta plats. Oavsett om det är under medarbetarsamtalet, i lönekriterierna eller på fikat, säger Fredrik.
Starkt ideellt engagemang genomsyrar hela byrån
Både Fredrik och Martin har ett starkt intresse för det ideella engagemanget i samhället. Fredrik har exempelvis tidigare varit engagerad i damfotbollsklubben KIF Örebro, och sitter idag i styrelsen för ligaorganisationen Elitfotboll Dam (EFD). Sedan Martin var liten har han varit engagerad i Scouterna och är nu kommunikationsansvarig för Jamboree26 – Scouternas stora scoutläger som samlar den svenska scoutrörelsen och internationella gäster för att fira jamboree.
Detta starka ideella engagemang har Fredrik och Martin låtit genomsyra verksamheten på Four PR. Det har bland annat lett till införandet av den ”ideella timmen”, som innebär att alla medarbetare får lägga en timme av sin arbetstid i veckan på valfri ideell organisation. Martin berättar om drivkraften till detta:
– Det grundar sig i att vi vill att våra medarbetare ska ha ett engagemang i samhället, och vi som företag vill uppmuntra det. Vi ser oss själva och våra kunder som samhällsaktörer. Samhället är någonting vi bygger tillsammans och då måste alla vara med och ta ansvar för det.
– Det finns en stolthet i att känna att vi är med och bidrar till något större, fyller Fredrik i.
Den ”ideella timmen” har stärkt både medarbetare och Four PR som arbetsplats och idag finns ett stort engagemang i organisationer som Ankarstiftelsen, Hjärnkoll, Mamma till Mamma och Stockholm Pride.
PR-branschens förändringar de senaste 15 åren
Fredrik och Martin reflekterar över hur PR-branschen har förändrats, från när de startade företaget och fram tills nu. De största förändringarna ligger i det utökade kanalutbudet, framför allt när det kommer till den snabba utvecklingen av sociala medier. En annan skillnad är konsumtionsmönstret och därmed förändrade förhållanden till journalistikens förutsättningar. Framåt sett ser Fredrik och Martin att AI kommer att fortsätta utvecklas och påverka branschen – precis som övriga samhället.
– De kommande fem–tio åren kommer såklart vara föränderliga och vi kommer behöva möta den förändringen med ett öppet sinne. Vi kommer behöva vara extra anpassningsbara och lyhörda för att hänga med i den förändringen, säger Martin.
De mest minnesvärda ögonblicken under åren
När de blickar tillbaka på sina 15 år som företagare dyker några av deras mest minnesvärda stunder genom åren upp:
– Vi har haft många roliga och betydande stunder. Att få flytta till ett eget kontor, där vi kunnat forma allting själva, är en häftig känsla!”, berättar Fredrik.
Martin fyller i:
– Det har känts stort när vi har inlett samarbeten med globala varumärken, som Ford till exempel. Samtidigt har det varit roligt att jobba med lokala företag som ligger oss närmare, inte bara geografiskt. En annan kul upplevelse var att få besök av statsminister Fredrik Reinfeldt redan 2011, bara ett år in i företagandet.
Stort tack till Fredrik och Martin för att ni delade med er av Four PR:s spännande resa – som bara börjat!
/ Greta Åstrand, praktikant på byrån, som fick äran att intervjua Four PR:s grundare och skriva denna text