Bra kriskommunikation av kommunen efter vattenföroreningen

I helgen förorenades Örebro kommuns vatten och alla kommuninvånare måste nu koka sitt kranvatten innan de dricker det. När en sån incident inträffar, och dessutom upptäcks sent på en lördagsnatt, ställs kommunikationsavdelningen verkligen på prov. Men Örebro kommuns kommunikationsavdelning har klarat kriskommunikationen bra.

När en krissituation uppstår i en kommun är det många som kräver mycket information fort. Att vara kommunikationsavdelning när det inträffar natt mellan lördag och söndag är inte det mest tacksamma. Inte nog med att korrekt information kanske inte över huvud taget finns så fort som kommuninvånarna vill ha den – det är inte ens någon på plats på kontoret.

Örebro kommun visade dock på handlingskraft och på söndag morgon fanns det en exemplariskt tydlig informationssida på kommunens hemsida, information i sociala medier och de lokala nyhetsmedierna hade gått ut med larmet i sina respektive kanaler. Under söndagen skickades också sms ut till mobiltelefoner i kommunen och fasta telefoner ringdes upp med ett automatiskt meddelande. Därtill var servicetelefonerna bemannade med gott om operatörer för att svara på alla frågor.

Det snabba agerandet med korrekt och tydlig information på väldigt kort tid är värt all eloge. Jag kan på rak arm inte komma på några direkta kanaler som de missat att dra nytta av. Precis såhär ska kommunal kriskommunikation gå till.

Vad tycker du om agerandet?