Just nu pågår mässan Café & FastFood på Kistamässan i Stockholm. Bland utställarna finns vår kund Lantmännen Unibake med en utsökt monter signerad reklambyrån Liljedal Communication. Vår uppgift var att få branschpressen att skriva om Lantmännen Unibakes nya korv- och hamburgerbröd.
Särskilt framtaget presskit
Vid nyanseringar finns gott om informationsmaterial och produktblad som reklambyrån satt ihop för säljkåren. Det blir ofta för mycket för journalister, som vill kunna lite om mycket, att ta till sig. För att hjälpa journalisterna samlar vi den information som är relevant för dem i ett särskilt presskit. Både journalisten och vi har ju samma mål, att göra det lätt för journalisten att skriva artiklar och reportage som är relevanta för tidningens läsare.
Kontaktar nyckelmedier på förhand
Istället för att skicka ut hela presskitet blint kontaktade vi de nyckelmedier vi identifierat inför mässan. Vi berättade vad de kunde vänta sig i för intressanta uppslag i Lantmännen Unibakes monter och uppmuntrade dem som planerat att gå på mässan att komma förbi. Vi sökte också upp journalisterna på mässan för en kortare pratstund.
Skickar ut uppföljande information efter mässan
Alla journalister vi pratade med ville gärna ha information efter mässan om vad Lantmännen Unibake pratat om och visat upp. Där kommer presskitet väl till pass. Vi känner naturligtvis också av stämningen på mässan och försöker snappa upp kommentarer från besökarna i montern.
Så kan det gå till att bedriva pr-arbete på en branschmässa. Efter dagens slut tar vi med oss massa intressanta samtal, ny inspiration och en minst sagt välfylld mage.