Läser i dagens Nerikes Allehanda om Örebroföretaget Poolmedia som har samlat in pengar åt Riksförbundet Hem och Skola (RHS). Det var i onsdagens avsnitt av SVTs ”Uppdrag Granskning” som man satte Poolmedia under lupp vad gäller sammarbetet med RHS.
Av totalt 43 insamlade miljoner gick hela 34 miljoner direkt in i Poolmedias egen kassa.
Skandal tycker givetvis många. Vilket det är. På ett sätt får RHS skylla sig själva, hur kan de ens teckna ett så ofördelaktigt avtal? Däremot vinner ju INTE Poolmedia någon direkt trovärdighet eller goodwill på detta kassakoavtal de tecknat.
Poolmedia agerar ur ett varumärkesperspektiv oerhört ansvarslöst. När det är en insamling kan man inte ta en sådan stor del av kakan, det ÄR att skjuta sig i foten. Speciellt nu när det uppdagats.
Det intressantaste är dock Poolmedias totala nonchalans till hela affären. Deras VD Morgan Falk uttalar sig på ett sådant sätt att jag som aktiv inom PR-branschen får kalla kårar på ryggen. Han menar att det inte kommer påverka dem nämnvärt att de tagits upp i ”Uppdrag Granskning”.
– Vi blev kallade för ett skojföretag i pressen i juli 2006. I augusti körde vi på som vanligt igen, säger Morgan Falk till NA.
Oavsett om man anser att det är rätt eller fel av Poolmedia att ta så mycket pengar från en insamling så är det där uttalandet förrädiskt. Det visar på total okunskap inom varumärkeskoll och framförallt issues managment.
Jag tror inte Morgan Falk förstår vilken skillnad det är att kallas skojbolag i ”pressen” och att dras upp som skurk i ”Uppdrag Granskning”. När det gäller issues management (att upptäcka och stävja kriser) ska man vara medveten om att man misslyckats om ”Uppdrag Granskning” knackar på dörren. Då är det kört. Det är få mediala sammanhang som är så jobbiga som just det programmet.
Varför är det så? Jo, därför att det som man tar upp i ”Uppdrag Granskning” visas i SVT. Det betyder att väldigt många människor faktiskt kommer att titta på programmet. Dessutom har det som program en enorm trovärdighet, man skulle kunna säga att det som sägs där ÄR sant.
Så jag blir skakad av att Poolmedias VD inte har bättre koll på magnituden av att lyftas fram i ”Uppdrag Granskning” som en skurk. Det kommer svida. Och de gör INGET för att stävja det här. Jag tror och hoppas att Poolmedia får svidande effekter av detta. Tar man inte sådan här negativ publictet seriöst borde man inte få sitta som VD.
Vet ni vad det kanske värsta är? Jo, att Poolmedia ERBJUDER varumärkesutveckling. ”Vi bygger ditt varumärke” står det. Och ärligt talat, kan man inte bygga sitt eget varumärke ska man inte försöka bygga andras.
Ett tips till Poolmedias VD Morgan Falk; säg att avtalet ÄR ofördelaktigt, gör en lösning och minska er andel av kakan. DET tjänar ni på i längden.
Jag tror inte att någon vill anlita Poolmedia när de vet att avtalen är ofördelaktiga. Dessutom är deras rykte som välgörenhetsinsamlare så solkat att det förmodligen kommer ta mycket lång tid att återhämta sig.
Allt detta hade kunnat undvikas om Poolmedia själva ransakat avtalet och sagt; ”För att vara en välgörande insalming blir ju vår del lite för stor, vi behöver inte mer än 25% (istället för typ 80% som nu).
Jaha. En liten lördagsblogg på området.
Ni kan läsa NAs artikel här.
Signerat,
Fredrik