På Mynewsday förra veckan pratade Jonathan Bean på Mynewsdesk om huruvida pr är död eller inte. Utgångspunkten var Robert Phillips bok från i våras, ”Trust Me, PR Is Dead”. Boken menar bland annat att pr har missbrukat kundernas förtroende och tillit genom att ljuga och undanskymma sanningar. Pr har sålt tillit som om tillit vore en del av pr, när det i själva verket är ett resultat.
Jonathan Bean hävdar dock att pr inte alls är på dödens brant och hänvisade bland annat till att människor i dag litar lika mycket på vad anställda säger om ett företag som vad en journalist säger om företaget, och att trovärdigheten i sökmotorer på nätet är högre än för traditionell media.
Så, är pr:en död egentligen?
Min uppfattning är nej. Pr är inte död. Pr är viktigare än någonsin. Men visst ligger det något i vad Phillips säger.
Pr i den mer traditionellt amerikanska bemärkelsen har handlat mycket om att få målgruppen att tro på vad vi säger oavsett vad vi säger. Att sälja historier och få tidningar och opinionsbildare att tala sig varma för vår produkt. Resultatet har visats i form av fina grafer över räckvidd och annonsvärde.
För mig och för oss på Four PR handlar pr om så mycket mer. Pr är i grund och botten relationer till publiker eller målgrupper. Och relationer har aldrig varit viktigare.
Det handlar inte om att ljuga och övertyga. Skulle du vilja att de personer du har privata relationer med ljög och övertygade dig om saker som du inte kan stå för?
Pr handlar om att vårda sina relationer och vara ärlig. Ärlighet och öppenhet varar längst. Det ger starkast relationer. Oavsett om du är privatperson eller organisation.
Men om vi inte bara kan mäta våra relationer i hur mycket det hade kostat att få samma yta som annons, hur mäter vi det då? Det är en fråga med kanske lika många svar som det finns relationer, och det är en fråga för sig.
Men pr är definitivt inte död. Pr är viktigare än någonsin.