Månadens PR-tips!

1. Skriv debattartiklar!

Det är en bra inkörsport i folks medvetande och det gör dessutom dig och ditt företag till en trovärdig samhällsaktör och förhoppningsvis blir ni den expertis som kontaktas när det krävs uttalanden inom ett visst område. Kom ihåg att skriva debattartiklar som är kopplade till er verksamhet, det ökar trovärdigheten i det ni säger.

2. Vårda ditt varumärke

Vikten av ett starkt varumärke blir bara tydligare eftersom människor idag handlar mycket på igenkänning. Ett varumärke man känner igen litar man på. Ert varumärke är mer än bara er logga, det handlar om allt ifrån grafiska uttryck till hur ni i företaget reagerar och agerar i olika situationer. Om ditt företag idag inte har någon profil bör ni absolut skaffa det. Det är inte alls svårt utan handlar bara om att bestämma vilket teckensnitt och vilka färger ni ska använda och hur er logga ska se ut. Om ni redan har flera olika varumärken kan det vara en bra idé att synkronisera dem, så att man känner igen er oavsett vilket av era varumärken man sett tidigare. Vi ser idag många exempel på den här typen av centraliserade varumärken.

Nästa steg är att få ert varumärke att synas på så många ställen som möjligt. Använd det på brevpapper, fakturor, hemsida, dokument, ja allt.

3. Omvärldsbevaka

Glöm inte att omvärldsbevaka. Håll koll på konkurrenter och din bransch, det kan spara dig både tid och pengar. Ta det som en rutin att en gång i veckan söka av nätet efter vad som skrivs om er, era konukrrenter och allmänt om er bransch. Då är ni alltid insatta och förberedda på eventuella frågor som kan dyka upp. Förslagsvis går ni även på era konkurrenters presskonferenser för att titta, lyssa och lära av dem och av vad de har att säga.

Lycka till!