Almedalen – en vital demokratifestival!

Varje år pratas det om att Almedalens attraktionskraft har nått sitt tak, och ändå fortsätter antalet besökare, seminarier och arrangemang att öka. Det är något visst med Almedalsveckan (annars kallad ”politikerveckan”). Själva kallar vi på Four PR Almedalsveckan för demokratifestivalveckan. För det är precis vad det är – en ren och skär demokratifestival. Och den pågår i år den 3-10 juli.

Vi har flerårig erfarenhet från arbete inför, på plats och efter Almedalsveckan med kunder av olika slag. Det har handlat om utbildningsfrågor, försvars- och civilsamhällsfrågor, miljöfrågor, och turistfrågor. Bland annat gör vi research, förbereder material och hjälper våra uppdragsgivare rent praktiskt på plats. Det är en självklar del i vårt erbjudande som strategisk PR-byrå.

Den stora fördelen med att ha sin organisation representerad i Almedalen är att det är där mycket av kontaktknytandet för resten av årets påverkansarbete börjar. Den riktigt rutinerade Almedalsbesökaren kommer hem med en uppsjö av trådar att följa upp, oavsett om det är affärer, medieutrymmesfrågor eller möten med politiker och näringsliv. Men också mycket kunskap. Det finns ingen plats som är så bra för kompetensutveckling som Almedalen.

Men! Det gäller att vara väl förberedd inför resan dit. Och det finns verkligen mycket att göra. Almedalen 2016 började i pricnsip redan samma dag som förra årets vecka slutade. Så är det faktiskt varje år.

Väl på plats finns det många strategier och planer för hur man bäst lyckas. Ni hittar ett gäng Almedalstips och mycket annat på vår Almedalssajt – www.almedalen.www.fourpr.se

#GissaStaden – platsmarknadsföring i Visby för Örebro
Förra året var vi också med och jobbade fram Örebros ”on-site”-aktivitet, som med Örebrokompaniet som kund syftade till att marknadsföra Örebro för alla Almedalsbesökare.

Tillsammans utformade vi ett lättsammare koncept för exponering av Örebro-vyer på 1×1 meter stora fotografier – twisten var att vi aldrig berättade att det var Örebro. Istället blev det en slags gissningstävling, där de som deltog skulle gissa vilken stad det var vi marknadsförde.

11209481_577565415717978_3878465691138209751_n

Tävlingen skedde i sociala medier under hashtagen #GissaStaden där besökarna gissade på vilken stad det var vi marknadsförde. I potten låg en weekend i den stad som var rätt. Tävlingen bidrog till en lättsam aktivitet att enkelt engagera sig i, mitt i ett kokande och myllrande Visby.

Utmaningen låg dock i att ta plats i det där bruset. Med tusentals besökare och seminarier är det mycket som pockar på uppmärksamheten. Genom att placera ut ett antal fotografier med olika motiv som, alla var och en men också tillsammans, skapade vi en tydlig bild – att det var staden Örebro vi sökte. En finulrig del i uppdraget var att lösa affischeringsdelen, eftersom olaga affischering inte är uppskattad. Lösningen blev att vi placerade tavlorna på cyklar som rullades runt och placerades på olika strategiska platser i Visby. Affischer på hjul är nämligen helt lagliga.

Under veckan fick vi in flera bidrag och man kan lugnt säga att Örebros närvaro märktes av. Kampanjen blev nämligen nominerad till Hetast i Almedalen. Vilket såklart kändes jättebra för oss som jobbat med kampanjen. Det var en mycket uppskattad aktivitet.

I år tänker vi följa upp det hela, men kopplat till Örebros tema för årets Almedalsvecka – byggande. Vad vi exakt gör får ni hålla utkik efter. Dels på hashtagen #GissaStaden, men också Örebro i Almedalens facebooksida.

Centralt belägen bas – mitt i Visby
Four PR kommer ha en centralt belägen bas i Visby. Du hittar oss på Kinbergs Plats 2 i Visby. Där har vi möjlighet att snabbt hjälpa till med ad-hoc-grejer men också upplåta plats för ev möten eller dylikt.

Vill du prata Almedalen – oavsett om det gäller i år eller nästa – ska du kontakta Fredrik. Det gör du enklast på 0735 23 23 32 eller fredrik.stengarn @ www.fourpr.se

11698975_1064631320231291_109407691173431775_o