Tre entreprenörssagor med en gemensam nämnare

I juni besökte Four PR Facebooks event ”Boost Your Business” i Stockholm. Eventet erbjöd en mängd nyttig information om den sociala medie- sfären. Några av de punkter som togs upp handlade om:

  • Kundtrender och den ökande populariteten hos videoinnehåll
  • Hur du bygger upp ditt varumärke i en mobil värld
  • Råd om hur du ökar försäljningen både på webben och i butik med Facebook och Instagram
  • Och sist men inte minst – råd och tips från företagsägare som delade  med sig av sina framgångsberättelser

Det var just den sista punkten som fokuserade mest på hur företag kan använda sociala medier utifrån ett PR-perspektiv. Vi tänkte dela med oss av hur dessa företag använt sig av sociala medier för att nå framgång. Låt dig inspireras!

facebook

Från vänster: Moderator, Happy Socks, Stilrummet, Feskarn i Saluhallen.

Tre entreprenörer med sociala medier som verktyg

Utgångspunkter: Till eventet hade Facebook valt ut tre tämligen olika företag, både storleksmässigt och produktmässigt, vilket gör det hela ännu mer intressant. För det spelar ingen roll hur stort ditt företag är, sociala medier är inte kopplat till dess storlek. Det viktiga är att det produceras relevant innehåll i kanalerna – exempelvis genom att dela med sig av sin kunskap.

Företag nr 1: Stilrummet

Omsättning 2015: 500- 699 000 kr

Instagram: https://www.instagram.com/stilrummet, 6 240 följare

Facebook: https://www.facebook.com/Stilrummet, 23 760 följare

Hemsida: www.stilrummet.se

Stilrummet är ett inrednings- och enmansföretag som skapades för 10 år sedan av Marie Söderberg. För Marie startade allt då hon skapade bloggen ”Classic Style – in the City”. Hon hade ett stort inredningsintresse och ville dela med sig av sina idéer och erfarenheter. Efter en framgångsrik tid som bloggare, både nationellt och internationellt, och med fler och fler följare startade Marie sin första butik i Bromma, för att sedan även öppna en e-butik. Idag har Marie en butik på Brahegatan i Stockholm samt e-butiken.

Det var via bloggandet som Marie kom igång med Facebook och Instagram. Marie menar på att bra bilder på Facebook och Instagram gör kunderna nyfikna och det är bland annat så de hittar hennes butik. Facebook är fortfarande störst enligt Marie, och Instagram fungerar bra då inredningsdetaljer gör sig bra på bild och är en snabb och effektiv kanal. Hon konstaterar också att det är svårt att säga vilket innehåll som fungerar och varför, det ändrar sig ständigt. För Marie är det viktigt att följarna kommenterar och delar vidare, det är så hon får spridning på sitt innehåll. På Instagram så använder hon sig mycket av Hashtags som också hjälper spridningen. Ett annat knep hon har är att hon kollar vad de populäraste bloggarna har för inredning – vartefter hon köper in dessa typer av möbler, då dessa blir populära med tiden. Då Marie jobbar ensam med företaget handlar det mycket om planering och schemaläggning av inlägg. Det handlar också om att lära känna sina målgrupper och när dessa är online. Exempelvis nattschemalägger Marie för olika målgrupper som jobbar nattskift. Stilrummet har idag kunder över hela världen, från Sverige till Dubai.

Vad som är viktigt att ta med sig är att Stilrummet inte använder Facebook och Instagram som renodlade försäljningskanaler. Det handlar om relationer och relationsmarknadsföring – att vårda sina kundkontakter och förse dem med inspiration och information.

stilrummet

Instagraminlägg från Stilrummet.

Företag nr 2: Feskarn i Saluhallen

Omsättning 2015: 500- 699 000 kr

Instagram: https://www.instagram.com/feskarnuppsala, 2 880 följare

Facebook: https://www.facebook.com/Feskarnisaluhallen, 18 852 följare

Hemsida: http://feskarn.nu

Feskarn i Saluhallen är en fisk- och skaldjurshandlare i Uppsala som arbetar intensivt med att producera innehåll till sina sociala medier. Där delar man med sig allt från enklare information så som öppettider och erbjudanden, till inspirerande recept och finurliga video-platsannonser.

”Fredagsmys-påsen” där man säljer godsaker i en praktisk fredagspåse fungerar tack kanon tack vare Facebook menar Mikael Prising. Påsen marknadsförs på lördagen med Facebookinlägg, produceras på onsdagen och på fredagen är det dags förleverans. Inläggen är ofta personliga, där fokus inte ligger på sälj utan på kundrelationer.

feskarn

Instagraminlägg från Feskarn i Saluhallen.

Företag nr 3: Happy Socks

Omsättning 2015: 204,3 miljoner kr
Instagram: https://www.instagram.com/happysocksofficial, 181 000 följare
Facebook: https://www.facebook.com/HappySocks, 222 456 följare
Hemsida: www.happysocks.com

Happy Socks är ett strumpföretag som startade 2008 av Viktor Tell och Mikael Söderlindh. Mikael som var med på Facebookeventet förklarar hur det inte fanns något segment på marknaden för färgglada strumpor, och definitivt inte något livsstilsmärke för strumpor. Redan från början var siktet inställt på en global marknad, och de båda vännerna hade stora förhoppningar på att internet skulle hjälpa dem att sälja utanför Sverige.

Idag driver Happy Socks webbhandel i ett 100-tal länder, säljer över disk i över 6 000 butiker och har egna konceptbutiker i städer som Tokyo, Hongkong, New York och Dubai. För att nå dit har företaget arbetat hårt med press, sociala medier och bloggar, delar som alla kan placeras under PR-paraplyet.

Hur arbetar man då? Fokus ligger på historieberättande i många olika sociala kanaler. Bloggare var en stor kanal vid starten 2008. Facebook började man satsa på under 2010 men 2012 började satsningen på allvar. Nu ligger även ett stort fokus på Instagram och Snapchat. Gällande Instagram så tänker företaget utifrån så kallade ”Instagrampunkter”, platser som passar för att ta ett foto och lägga ut på Instagram, i samband med att produkten får synlighet. Det handlar alltså om att sammanväva det digitala och det fysiska. Titta bara på ”Pokemon GO” så ser vi att det fungerar. Mikael berättar också hur företaget utgår från mobilen när de skapar innehåll för sociala medier. Budget för TV och print? Noll kronor.

Fokus ligger också på att försöka övertyga ”icke följare”, samt att få så kallade ”ambassadörer” och ”influencers” att prata om varumärket. Företaget är också relativt unikt med att inte ha anställt någon Social Media Manager, utan istället anlitar man ”talents” som kan skriva bra texter och ta bra bilder – någon som kan det sociala språket men som inte nödvändigtvis har en lång erfarenhet eller akademisk utbildning.

happysocks

Instagraminlägg från Happy Socks.

Hur arbetar du med sociala medier?

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att möjligheterna är oändliga med sociala medier som verktyg. Vare sig ert företag har en mindre eller större omsättning. Vill ni satsa på relationsmarknadsföring, eller kanske på sponsrade annonser i kanalerna – det är upp till er. Varför inte både och? Vill ni ha hjälp eller rådgivning rörande era sociala kanaler? Vi hjälper er gärna se över ert företags möjligheter.

Allt gott!

/Johanna

IMG_1775  IMG_1778  IMG_1796