Tips du kan bära med dig inför höstens arbete med kommunikation och PR:
1. Inse era begränsningar
Man ska aldrig ta på sig mer än man klarar av, det slutar oftast med fiasko och dålig PR. Bättre att göra något litet bra, än något stort dåligt. Enkel logik! Men ibland kan man tappa den enkla logiken i jakten på publicitet!
2. Låt dig inspireras av andra
Att se på vad ens konkurrenter gör är ett smart grepp för att få en ”gratis” idé. Men se till att ta konceptet eller grundprinciperna för konkurrentens idé, inte sno den rakt av. Man behöver inte alltid göra nya saker, ibland kan gamla beprövade koncept vara nog så effektiva.
3. Etablera goda medie- och journalistkontakter
En förutsättning för att kunna skapa bra PR i press är att man upprätthåller och vårdar sina medierelationer. En riktigt god informatör/företagare får inte ha dåliga relationer till medierna, då är man borta. Goda medierelationer ökar chansen för medial exponering enormt mycket!