Har du koll på vad som sägs om er, er bransch och era konkurrenter? Många företag och organisationer sätter upp strategier för vad man vill kommunicera och hur. Men det många glömmer bort är lyssna på vad andra säger. Lika viktigt som det är att sätta upp en strategi för hur ni ska nå ut, lika viktigt är det att ha en strategi för er omvärldsbevakning. I det här blogginlägget går vi igenom de olika stegen.
Genom att hålla koll på hur ditt företags eller organisations omvärld uppfattas är du alltid insatt och förberedd på eventuella frågor som kan dyka upp. Nya produkter, tjänster och företag kommer in på marknaden hela tiden och för att hänga med i utvecklingen är det essentiellt att veta vad som händer runt omkring en.
Så här bevakar du er omvärld:
1. Identifiera
Innan du sätter igång och observerar världen runt omkring er bör du framför allt veta vad ni ska använda er omvärldsbevakning till och varför den är viktig för er. Oavsett vad du kommer fram till, är det viktiga att det finns en nytta. Det är inget ditt företag eller organisation bara ska göra för att ”alla gör det”, utan det ska finnas ett syfte och mål med att omvärldsbevaka. Du behöver ta reda på vad som är viktigt för er att hålla koll på, välj sedan ut några få fokusområden, som exempelvis ert företag, er bransch och era konkurrenter. Utifrån dessa tar du fram sökord som är relevanta. Detta behöver göras för att begränsa er bevakning, och hjälper er att samla in viktig och relevant information. Du behöver även bestämma var, hur ofta och vem som ska samla in informationen.
2. Scanna
När strategin för omvärldsbevakningen är satt är det dags att scanna av vad som sägs kring de valda områdena. Ett tips är varje vecka söka av nätet efter vad som skrivs och göra detta till en rutin. Ett annat sätt kan vara att snegla på konkurrenters sociala medier för att hålla er uppdaterad om vad som händer hos dem just nu. Titta och lär och inspireras av vad som fungerar.
Det finns en del kostnadsfria verktyg som kan användas för att hålla koll på vad som skrivs på nätet om er och era intresseområden, som bland annat Google Alerts, där du enkelt kan skapa Alerts på olika sökord. När någon skriver om era sökord skickas denna information direkt till din mejl. Det finns även ett antal bevakningsprogram, som M-brain, Cision, Notified och Meltwater, där du kan få reda på vad som skrivs, i både redaktionella och sociala medier.
3. Analysera
När du scannar av omvärlden är det viktigt att analysera informationen som du samlar in och ställa dig frågorna ”Är det här viktigt för oss?” ”Varför är det viktigt?”. Genom att ställa dessa frågor kan du välja bort irrelevant information som inte går i linje med syfte och mål. För att få en bra översikt, sammanställ analysen i en rapport, exempelvis veckovis, som du kan skicka till berörda parter.
4. Utveckla
Efter ett tag kanske du märker att du inte får tillräckligt mycket information om era intresseområden och då kan det vara läge att gå tillbaka till punkt ett och se över era sökkriterier. När du har utvecklat de ytterligare är det bara att hugga in på punkt två igen.
Vill du ha hjälp med att få koll på vad som sägs om er? Vi scannar dagligen av vad som sägs om oss själva, våra kunder och deras konkurrenter och hjälper dig gärna också att hålla dig uppdaterad om din omvärld.
Lycka till!
Linnea Karlsson
Junior PR-konsult