PR handlar om H2H

Relationer uppstår mellan människor. Det är därför uttrycket H2H (Human-to-Human) är mer relevant än den traditionella marknadssegmenteringen B2B (Business-to-Business) och B2C (Business-to-Consumer) inom PR-fältet. I PR-arbetet bör du tänka på att mellanmänsklig kommunikation är A och O.

Att dela in marknadssegment i B2B och B2C är ett sätt att enkelt särskilja de olika specialkunskaper som respektive segment kräver. Problemet med detta är att det i princip avhumaniserat kommunikationen vi använder i vår marknadsföring. Detta trots att vi vet att ”du”-tilltal är långt effektivare än ”er” eller ”ni”.

Utgå ifrån människorna
Ju mer vi utgår ifrån att det faktiskt är människor vi ska kommunicera med bakom de där B2B- och B2C-draperierna bör det gå upp för oss att det är viktigare att förstå sig på hur man bygger en stark relation till de människor man gör affärer med. Än huruvida de är vanliga privatpersonkonsumenter eller företagskonsumenter. Här tror jag du håller med.

I och med sociala mediers intåg har PR-arbetet blivit ytterligare personifierat. Vi skriver inte längre med ”Telia” eller ”SJ” när vi kommunicerar med dem i ex sociala medier, utan med ”Klas på SJ” eller ”Emma på Telia”. Vikten av att förmedla att det är en mänsklig kontakt är stor, och blir särskilt tydlig i sociala medier, eftersom de ofta utgår ifrån de koder vi använder dagligen mellan varandra i den mellanmänskliga kommunikationen. Plötsligt blir det onaturligt att kommunicera som företaget och mer naturligt att kommunicera utifrån vem man är på företaget.

I en värld där allt mer digitaliseras är min bedömning att mellanmänsklig kommunikation kommer bli viktigare. Jag säger inte att digitaliseringen inte är här för att stanna, snarare att den understryker och förstärker hur viktigt det kommer vara att möta människor som människor. Därför borde vi prata mer om H2H (även om B2B och B2C kan leva kvar, men inom termen H2H). H2H fokuserar på människorna.

PR blir viktigare i en digitaliserad värld
Framåt tror jag mycket på det personliga mötet och att lägga resurser på att möta konsumenterna som människor med direkt tilltal och en mänskligare approach. Det är de sociala bitarna som inte får försvinna i marknadsföringen. Människor eftersträvar enkel och genuin kommunikation. Det är precis så vi måste tänka.

PR-arbetet kommer bli ännu viktigare i en digitaliserad värld och ska skapa förutsättningar för att generera goda relationer mellan människor.

Så baserat på ovan tycker jag du ska lägg H2H på minnet.