Hur lyckas du i det digitala landskapet?

I tisdags besökte Four PR Webbdagarna i Stockholm – ”Sveriges ledande event för digitala proffs” som anordnas av Internetworld. Årets event fokuserade på de fyra kärnområdena; Tillväxt, Digital transformation, Samarbete och Interaktivitet, som alla verksamheter måste bemästra för att lyckas i det digitala landskapet idag enligt Internetworld. Under två dagar gavs en överblick av de viktigaste digitala trenderna just nu. Vi har plockat ut guldkornen från Webbdagarnas första dag och summerat de främsta digitala insikterna vi tar med oss från dessa.

Vilka var de största digitala trenderna 2016?
Filip Hammar och Fredrik Wikingsson inledde Webbdagarna i Stockholm med att diskutera de mest talande digitala händelser för det senaste året. Innan seminariet hade deltagarna uppmanats att svara på just den frågan, vilket ledde till följande resultat:

10. Valfusk – Ryssland hackar
9. DN:s VR-samarbete med Rebecca & Fiona
8. Peter Springare
7. Fake news
6. Pokémon Go
5. Twittrande Trump
4. Riksdagen informerar felaktigt om Jan Björklunds avgång
3. #lastnightinsweden
2. Åhléns Lucia
1. Skam-feber

Vi kommer alla ihåg dessa händelser men jag tycker också att Skam-febern har präglat 2016 mest. Den svepte verkligen in som en våg och ”skamifierade” hela landet. Alla vill(e) vara en del av det, både i skolan, i fikarummet på jobbet och i sociala medier. Många företag försökte även hoppa på tåget, vissa mer lyckade försök (McDonalds) än andra (Kronfågel).

Hur lär du dig att vara produktiv och undvika digitala distraktioner?
Jocelyn K Glei, författare till boken ”Unsubscribe”, talade bland annat om detta. Hon berättade att vi spenderar 3,3 år på mejl under vårt yrkesliv och 4,2 år på möten. Det gav mig och många andra en tankeställare. I dagens digitala landskap är det mycket som kan distrahera oss, som sociala medier, notiser från samarbetsprogram som t. ex Slack och mejlen. Deltagarna fick besvara en fråga som handlade om vad som stör produktivitet och arbetsflöde mest. De flesta svarade mejlen och kollegor som kommer förbi. Jag håller med till viss del. Mejlnotiser dyker upp i tid och otid och även fast att jag vet att jag kan kolla mejlet senare, är jag där och läser och oftast svarar inom några minuter. Många, inklusive jag, slänger sig ofta med uttrycket ”multitaska” och tror att man är så himla produktiv. Det menar Jocelyn är helt fel strategi för att vara produktiv. Tvärtom. Även om du bara svarar på mejlen de där korta minuterna, tappar du fokus och det är mycket ineffektivt. Jocelyn menar att ”produktivitet handlar om vad du inte gör” och därför är det nödvändigt att börja göra så kallade ”stop lists”. Testa att byta ut ”jag kan inte” mot ”jag gör inte”. Visst gör det skillnad?

Hur påverkar tekniken och digitaliseringen mänskligt beteende?
Ashkan Fardost, Ted-talare och expert på disruptiv teknik, pratade om digitaliseringens frammarsch och menar att vi missförstått hela poängen med digitalisering. Han menar att modern innovation handlar om att först lista ut hur tekniken och digitaliseringen påverkar mänskligt beteende – för att sedan ta hjälp av den nya tekniken för nå målgruppen. Det handlar om att sätta människan först och tekniken sedan. Ashkan menar att ”lösningen på digitaliseringens utmaningar är inte att kasta VR-glasögon på sina problem”, som vart och vartannat företag verkar göra numera. Vidare menar han att teknologi och internet har dödat mainstream och tribaliserat samhället. Människor är naturligt konstiga och människor söker andra människor som delar intressen och värderingar. Internet har bara gjort det möjligt för ”alla weirdos” att mötas. Därför finns det idag oändligt många nischade tjänster, produkter och grupper. Ashkan skriver ett intressant inlägg på LinkedIn om det här.

Från idé till verklighet – hur gör vi för att inte fastna i idéstadiet?
Tobias Degsell, expert på Nobelpristagare och kreativitet, ställde den frågan och diskuterade hur vi ser till att idéerna blir verklighet. Tobias menar att om människor får välja är de inte kreativa. Människor är lata av naturen och behöver därför en extra push för att tänka nytt och inte gå i gamla hjulspår. Tobias menar att idéer är enkla att komma på, men att det är genomförandet som är det svåra. För att lyckas genomföra de bästa idéerna krävs ett team av olika människor, som tänker annorlunda och som samarbetar mot samma vision. Tobias Degsell kallar dessa människor för ”combiners” – som genom olika erfarenheter och kompetenser bygger broar och sätter samman doers och thinkers till en enhet, till ett VI.

Som min kollega Fredrik Welander brukar säga, ”när vi lyssnar på varandra, upplever saker tillsammans och hittar de gemensamma nämnarna – då händer det bra saker”. Och när olika människor möts, blir det ännu bättre.  

Om du inte har befunnit dig på plats på Webbdagarna kan du titta i efterhand här och uppdatera dig vad som har diskuterats på Twitter under hashtaggen #webbdagarna.