Vi tycker om att möta andra människor och allt fler kommuner, städer och platser försöker locka till sig besökare på olika sätt. Det skapar utveckling för en lokal ekonomi genom jobb och företagande, men även sociala och miljömässiga utvecklingsmöjligheter då människor som lever på en plats där det finns många olika upplevelser trivs och mår bättre.
Idag pratas det mycket om att sätta en plats på kartan. Men mer sällan pratas det om vilken karta och vem som förväntas använda den för att hitta till platsen. Om vi inte gör det riskerar vi att hamna i en situation där alla platser försöker att vara unika på samma sätt, med samma utbud, samma erbjudanden och samma manér. Därför behöver vi tänka på olika sätt när vi vill locka besökare till vår plats eller våra evenemang.
Den vanligaste reseanledningen för oss som bor i Sverige är att vi hälsar på släkt och vänner. För den som vill locka besökare till sitt hotell, sin attraktion, sitt evenemang eller sin plats finns det således anledningar att fundera på hur den här redan pågående strömningen av människor påverkar din plats. Och hur du kan använda den för att göra platsen bättre.
Det handlar om människorna som redan finns på platsen. Och vill berätta om det. De där människorna som lockar sina nära och kära till platsen. De råkar nämligen vara det mest unika du har.