Som vilken annan marknadsföringskanal som helst bör det finnas en tanke bakom hur vi kommunicerar i sociala medier, är närvaron ”bara för att” är den meningslös. De sociala kanalerna bör delas upp i subgrupper med skräddarsydda strategier för respektive kanal.
Sociala medier är ett samlingsbegrepp för olika kanaler som betraktas som sociala plattformar och det är lätt att alla dessa hamnar under samma kommunikationsstrategi eller får ett mindre utrymme i en existerande marknadsplan. Olika kanaler brukas av användarna för olika syften och bör även behandlas så utifrån ett avsändarperspektiv. Ett innehåll som fungerar i en kanal flyger sällan på samma sätt i en annan.
Ge dina sociala medier en egen strategi
Din målgrupp kommer aldrig spendera lika mycket tid på er hemsida som på sociala medier, ni är helt enkelt inte speciellt intressanta. Med det sagt betyder det inte att de aktivt kommer söka efter er organisation på till exempel Facebook, bara för att ni finns där. Närvaron är inte längre det primära utan det är hur den nyttjas som är relevant. De söker efter er om de vill er något, inte för att de tror att ni har någonting spännande att berätta.
Gör grundläggande research på vart målgruppen befinner sig. Fundera på vilka kanaler som överensstämmer med syftet med kommunikationen. Klura på hur själva innehållet ska spridas och anpassa sedan produktionen av innehåll efter det. På så sätt får ni ut det bästa möjliga av er närvaro i sociala medier. Betrakta kanalerna för vad de faktiskt kan vara, marknadsföringskanaler som möjliggör för er att kommunicera direkt med målgruppen.
Gör er sociala mediestrategi levande och låt den vara i en ständig förändringsprocess. Plattformarna förändras och så även användarnas beteenden. Se till att lära er plattformarna, eller ta hjälp av någon kunnig inom området, för att kunna nyttja era valda kanaler fullt ut.
Så, vad har vi lärt oss:
- Er målgrupp rör sig med största sannolikhet i sociala medier. Det är också därför ni bör finnas där för att kommunicera med den.
- En strategi för sociala medier bör var dynamisk, i en ständig förändringsprocess, då kanalerna och användarnas beteenden kontinuerligt förändras.
- Kommunicera till målgruppen där målgruppen befinner sig, gör därför noga research i vilka kanaler just er målgrupp håller hus. Befinner ni er inte där er målgrupp befinner sig är er närvaro irrelevant.
- Har ni inte kunskap, se till att skaffa er det eller ta in hjälp för vägledning för att kunna nyttja valda kanalers fulla kapacitet.