Att nå ut via sociala medier kan i dagens mediebrus upplevas svårt, men sanningen är att det inte alls behöver vara så krångligt. Här kommer därför en guide till hur du använder Facebooks marknadsföringsverktyg för att enkelt nå ut till fler i nyhetsflödet.
Att finnas och synas på Facebook är viktigt för företag men med Facebooks algoritm har det blivit svårare. Facebooks algoritm prioriterar innehåll från vänner och familj framför innehåll från företag. Detta innebär att det blivit extra viktigt för företag att målgruppsanpassa och sponsra sina inlägg för att nå ut till befintliga och potentiella följare. Ta del av våra tips nedan för att komma igång med sponsring på Facebook redan idag.
Marknadsför inlägg som fångar användarnas uppmärksamhet
Med hjälp av annonsering på Facebook når du många människor, för en relativt liten peng. Tänk på att publicera inlägg som fångar användarens uppmärksamhet för att öka sponsringens effekt. Det första steget i sponsringen är att skapa ett nytt inlägg eller att gå till ett inlägg som du nyligen skapat på din sida. Sedan klickar du på knappen ”marknadsför inlägg”.
Välj önskad målgrupp, budget och marknadsför inlägget
För att lyckas med marknadsföringen är det viktigt att du når rätt målgrupp. Med Facebooks målgruppsegmentering kan du välja att nå till personer som gillar din sida, deras vänner eller att anpassa din egen målgrupp utifrån plats, kön, ålder och intressen.
Din budget kan du anpassa efter hur många du vill nå ut till och du kan även betala per tusen visningar (CPM) eller per klick (CPC). Är ditt mål att annonsen ska få stor spridning, är det bra att betala per visning. Ett tips är att börja med små summor och en smal målgrupp för att se vad det ger för resultat.
När du är färdig med de olika valen väljer du hur du vill betala och sedan klickar du på knappen ”marknadsför inlägg”. Så fort Facebook har godkänt ditt inlägg påbörjas kampanjen.
Mät resultaten
När som helst kan du klicka på knappen ”marknadsför inlägg” i inlägget för att kontrollera annonsresultatet. Du kan tydligt se hur många som sett din annons och i vilken målgrupp de finns. Du får helt enkelt tillgång till en detaljerad målgruppsdata. Detta är väldigt värdefullt för att ju mer du vet om din målgrupp, desto mer kan du anpassa din annons.
Sociala medier förändras hela tiden och det går snabbt. Det som fungerade förra månaden behöver inte fungera nästa. Försök att hänga med i förändringen, prova dig fram, håll koll på mätningsverktyget och ge inte upp!
Lycka till!