Tänk så många företag och organisationer det finns som gör bra saker för sina anställda, miljön, samhället och världen. Problemet är dock att allt för många av dessa behjärtansvärda initiativ inte uppmärksammas. De kommuniceras helt enkelt inte. Något vi tycker är synd. Organisationer som gör bra saker förtjänar att synas och hyllas. Vi vill därför dela med oss av några tips på hur du och din organisation kan börja berätta om alla de där bra sakerna ni gör.
När konkurrensen på marknaden hårdnar om vilka som har bäst produkter och tjänster, blir andra värden än mer viktiga för att nå ut och locka till sig den bästa kompetensen. I ett flertal rapporter har det exempelvis visat sig att personer som söker jobb ställer allt högre krav på att arbetsgivaren tar ett ekonomiskt, hållbart och socialt ansvar. Med andra ord håller det inte längre att inte vara hållbar.
Det positiva i kråksången är att allt fler företag och organisationer idag gör många bra saker, dock utan att berätta om det. Hur kommer det sig? Hinns det inte med eller vet de kanske inte hur de ska gå tillväga? Svaren kan vara många så därför vill vi skicka med åtta tips på hur du och din organisation kan komma igång med den här kommunikationen.
1. Vänd er inåt
Sätt er ner med en kopp kaffe och släng ett öga på er egen verksamhet. Ta er tid att verkligen se över vad ni gör bra, varför det är bra och hur det synkar med er strategi och verksamhet.
2. Sätt en plan och mål
För att underlätta ert arbete rekommenderar vi att ni sätter en plan för vilka områden ni vill kommunicera kring. Sätt också mål så ni vet vad ni strävar mot. Glöm inte bort att sätta interna mål för arbetet så alla vet vad som gäller och varför.
3. Involvera, involvera, involvera
Se till att det inte bara är en person som drar i trådarna. Ta hjälp av kollegorna, kunderna och partners. Ju fler som är med och berättar om det ni gör bra desto bättre. Det gör er mer trovärdiga.
4. Börja berätta
Skriv ner det intressanta, bestäm målgrupperna och var ni helst vill synas. Sen är det bara att börja publicera era texter och stories. Eller kanske till och med kontakta journalisten på den där tidningen ni alltid velat synas i. Viktigt att komma ihåg dock är att tydligt beskriva i era kanaler varför det ni gör är viktigt för er. På riktigt.
5. Inte för mycket, inte för lite
Överdriv inte det arbete ni gör – ni kommer bli avslöjade. Se till att ni på riktigt gör bra saker, grundade i er verksamhet och strategi, och att det sedan återspeglas på ett balanserat och korrekt sätt i er kommunikation. Börja helt enkelt i rätt ände.
Viktigt att komma ihåg är dock att ni inte ska strunta i att kommunicera om ert viktiga arbete med risk för att få kritik och svåra frågor. Stå för det ni gör och våga berätta om det, även om det finns vissa luckor som ni kan få frågor kring. Organisationer som berättar om sitt goda arbete stärker varumärket, inspirerar andra och driver arbetet i rätt riktning.
6. Berätta även om det som inte riktigt fungerar
Öppenhet och transparens är otroligt viktiga komponenter för att bygga en trovärdig och hållbar kommunikation. Berätta gärna om de lite mindre positiva sakerna i er verksamhet och vad ni konkret gör för att lösa dem.
7. Visa på resultaten
Visa både internt och externt när ni nått era mål. Delmål som slutmål. Det visar att ni tar frågorna på allvar och når resultat.
8. Tänk långsiktigt
Arbetet med att på flera plan skapa nytta för samhället görs inte över en natt. Inte heller kommunikationen. Jobbar ni långsiktigt med frågorna kommer ni också bygga ett hållbart varumärke som skapar en bra magkänsla. På riktigt.
Hör gärna av dig om du vill prata mer om det här – vi bjuder givetvis på kaffe.
Lycka till!
Emil Furudahl
PR-konsult