Bättre och mer proaktiv offentlig PR stärker samhällsbygget

Med bättre offentlig PR skulle många utvecklingssamtal om platser som människor flyttar till och platser som människor flyttar ifrån se annorlunda ut. Framtiden möter vi bäst med förståelse, kunskap och respekt. Där kan politiska partier, kommuner, landsting och regioner samt myndigheter och offentligt ägda bolag göra goda insatser som verkligen kan göra skillnad.

Många kommuner i Sverige växer. Tätorterna vi kallar städer blir tätare. Kommunledningar gläds och skickar ut pressmeddelanden där tillväxten applåderas och nya rankingpoäng meddelas samtidigt som det rekordstora antalet färdigställda bostäder publiceras. Allt medan frustrerade människor sitter fast i bilköer eller skriver insändare i lokaltidningen om att de absolut inte vill ha några flerfamiljsbostäder i just sitt villakvarter. I kommunhusen raljerar förtroendevalda över lågbegåvade rättshaverister samtidigt som de själva hånas, hatas och hotas i kommentarsfält och meddelanden.

Skulle PR kunna skapa en bättre situation? Ja.

Samhällsutveckling är komplext. Kanske inte alltid så lätt att förklara. Men, den som har bäst överblick över den här komplexa utvecklingen bör nog göra vad den kan för att de som driver någon del av samma utveckling – eller känner sig drabbad av den – ska få en chans att förstå.

Offentligt ägda bolag, regioner, landsting, kommuner och myndigheter kan bli bättre på PR. Det är nog till och med så att vi måste bli det, för att leda en hållbar samhällsutveckling. Vi? Ja, vi. Du och jag och alla andra medborgare i landet Sverige är var och en en liten del av det som kallas den offentliga sektorn. Det är ju så vi valt att organisera landet på nationell, regional och lokal nivå. Vi väljer politiska företrädare i allmänna val och dessa människor förvaltar och utvecklar det vi äger tillsammans. Vi betalar skatt för att få samhället att fungera.

Med det i tanken är det viktigt att arbetet vi organiserar i myndigheter, regioner, landsting och kommuner (samt de bolag de här organisationerna väljer att driva) arbetar transparent och i enlighet med de lagar vi stiftat, som Offentlighetsprincipen. Oftast resonerar vi kring detta i någon slags defensiv mening, dvs att offentliga aktörer ska agera öppet och tåla granskning. Men, sällan pratar om vi om det i mer proaktiv mening.

Det är i relationerna det händer. Där påverkar vi varandra. Människor i olika sammanhang rekommenderar saker till varandra. Eller gör det motsatta. Varnar varandra för dåliga saker. Rekommendationen är en av de allra viktigaste funktionerna vi behöver i all utveckling. Inte minst i samhällsutvecklingen.

Det handlar i grunden om att få människor, företag och föreningar att känna sig delaktiga. Eller rättare sagt att komma ihåg att inget händer utan att människor, företag och föreningar gör saker. Att det är just detta som är innehållet i samhällsbygget. Det där livet mellan husen som många politiker pratar om skapas av oss människor. Enskilt och tillsammans i olika sammanhang. Då behöver våra offentliga organisationer jobba med proaktiv PR i vardagen. För att ge oss kunskap, fakta och förståelse för de utmaningar vi har att lösa tillsammans. På samma sätt som vi själva behöver berätta om det vi gör. Det är i mötet mellan våra olika perspektiv utvecklingen kommer att hända.

Livet mellan husen.
Mötesplatserna.
Den akut viktiga grejen nudging.
De mänskliga kontakterna.

Bra offentlig PR kommer att hjälpa oss att få de här sakerna på plats. Det handlar inte så mycket om om att storebror ser dig, vilket många verkar tro när vi pratar om offentlig PR. Nej, det handlar mer om att vi alla är beredda att låta samhällsbygget vila på våra relationer. Eftersom vi respekterar varandra och litar på varandras vilja att vara en del av samhället.

Under lång tid har det varit väldigt mycket kundfokus. Risken med det är att vi reducerar våra relationer till kundrelationer. Dessa är ganska torftiga när det kommer till samhällsbygget. Det blir för lätt för oss att prata om varandra. När vi borde prata MED varandra. Samhället är inget vi köper, det är något vi skapar. Samhället är inget vi drabbas av. Vi är samhället. Bättre offentlig PR kommer att hjälpa oss att förstå det. Då blir det lättare att bygga ett starkare samhälle som kan möta framtiden. I städer som utvecklas, i samhällen som avvecklas och på sträckorna däremellan.

Helhjärtad kommunikation bortom målgruppsanpassningen kan nog hjälpa oss att backa från de där djupa klyftorna. Där kan mer offentlig PR göra skillnad.