Generation Z sätter samhällsengagemanget på näringslivsagendan

CSR är ett begrepp som har funnits sedan mitten av 60-talet. Men trots alla år begreppet har hängt med så har det ändå inte blivit riktigt etablerat eller lyckats med sin egen utveckling. Ibland ses det som ett helhetsbegrepp för socialt, ekonomiskt och miljömässigt ansvarstagande, nästa gång väljer någon ut en del av begreppet att fokuserar på. Någon (framför allt i USA) tycker att CSR handlar om filantropi och välgörenhet, och säger att ”vårt CSR-arbete är att skänka 10 % av vinsten till välgörenhet” (trots att det alltså egentligen går emot den ekonomiska hållbarhetsdimensionen i CSR).

CSR har utvecklats lite hit och dit och fram och tillbaka genom årtiondena, och det har inte vuxit fram något riktigt konsensus kring begreppet eller hur vi ska definiera att CSR-arbete. Det har rått en begreppsförvirring, som inte hjälpts av språkförbistring.

Jag har alltid hållit mig lite skeptisk till CSR, eftersom det egentligen inte är hållbar kommunikation. CSR har fungerat väldigt mycket som ett skyltfönster, men PR handlar inte om att skönmåla, att sminka en gris. PR handlar om att se grisen ur olika perspektiv. Att se till att alla våra relationsmålgrupper förstår alla sidor av grisen och förstår faktorerna som ligger bakom att den måste vara en gris, varför den måste se ut som den gör och vilka fördelar som finns med det.

PR som ifrågasättare – måste grisen vara gris?
Men framför allt har PR en väldigt viktig funktion för att ifrågasätta inåt organisationen om det vi gör är det bästa för grisen och om vi kan stå för det inför våra relationsgrupper, och sedan förmå organisationen att förändras, förbättras och utvecklas.

Fram tills nyligen har företag ofta styrts av ekonomiska modeller, och det har varit svårt att få gehör för den mer genuina appliceringen av CSR, den som handlar om att ständigt ifrågasätta det vi gör utifrån principer om hållbarhet i alla led.

Generation Z förändrar kravbilden på arbetsmarknaden
I fredags arrangerade vi tillsammans med Bulldozer reklambyrå ett lunchseminarium på vårt Karlstadskontor på ämnet hållbarhet, värderingsstyrd kommunikation och varumärkesuppbyggnad. Där berättade Mikael Johnson, universitetslektor på Karlstads universitet, om hur generation Z:s intåg gör att företag plötsligt fått krav på sig att agera konsekvent och ansvarsfullt, att ha tydliga och goda grundvärderingar och att stå för en hållbar utveckling.

Precis det skrev Emil Furudahl om i höstas, och vi nämnde det som en av PR-trenderna för 2019, i vad vi kallade för CSR 2.0. Det kommer bli viktigare för företag och organisationer att prata om sitt engagemang för den omvärld som de är en del av. Det blir viktigare och viktigare när världen runtomkring oss kan kännas tuffare och tuffare. Och till skillnad från tidigare är kommunikation och PR inte att marknadsföra ett skyltfönster, utan framför allt att se till att engagemanget finns och att vi gör bra saker. Och sedan naturligtvis berätta om dem.

Trendspaningen besannas
Förra veckan såg jag också ett exempel på hur verkligheten håller på att förändras till just detta. McDonalds ägnade då en helsida i tidningen Fokus åt att visa upp sin nya ellastbil som ska leverera varor till deras innerstadsrestauranger på natten, för att både minska trafikmängden och utsläppen. Det här är ett typexempel på hur McDonalds, istället för att ägna sig åt någon välgörenhet för att få reklam, gör sin egen verksamhet bättre och berättar om det.

Jag skulle inte bli förvånad om vi får se McDonalds prata om just de här satsningarna i Almedalen i sommar. Almedalsveckan är utan tvekan årets största arena för att visa upp sitt samhällsengagemang. Här står samhällsfrågorna i centrum, och här finns möjlighet att omvärldsbevaka konkurrenters samhällsengagemang och dra lärdomar till sitt eget samhällsengagemang. Naturligtvis är det även en arena för att berätta om sitt samhällsengagemang.

Almedalsveckan unik möjlighet för omvärldsbevakning av ditt samhällsengagemang
Almedalsveckan ger både input och output, med fokus på samhällsengagemang och vilka värderingar du styrs av. Helt enkelt för att hitta ditt varumärkes plats i den stora helheten, och svaret på frågan om hur din verksamhet gör samhället lite bättre.

Med tanke på hur viktigt detta håller på att bli, mycket tack vare generation Z, finns det mycket att vinna på för i stort sett alla företag och organisationer att delta under Almedalsveckan. Har du funderingar på att åka dit? Vill du ha hjälp att komma igång? Eller har du inte möjlighet att själv åka dit men vill ha hjälp med bevakning på plats?

Vi hjälper många företag och organisationer med just detta, både dem som själva är på plats och de som inte har möjlighet att vara där, och kalendern börjar fyllas på. Men ännu har vi rum för att hjälpa några till, så hör av dig till oss om du har planer på att åka eller vill ha en bevakningsrapport efter sommaren, och dra nytta av Almedalens lärdomar utan att själv behöva vara på plats.