Vi har alla någon gång kliat oss i huvudet och försökt komma fram till nästa kreativa genombrott som ska ta de sociala kanalerna och content-strategin till nya höjder. Det blir samtidigt allt tydligare att det krävs ett genuint och engagerande innehåll för att få målgruppen att vilja interagera med just ditt företag. Därför vill vi så ett frö och ge dig ett verktyg som kanske kommer bli ert nästa ess i rockärmen: vi pratar såklart om UGC!
UGC, förkortning för User Generated Content eller användargenererat innehåll på svenska, är möjligtvis något du redan har hört talas om och blivit exponerad för. På många e-handelsplattformar idag så finns användarnas egna omdömen. Med hjälp av bilder, kommentarer och recensioner visar riktiga kunder hur de använder företagets produkter eller tjänster, och vad deras personliga åsikt är. På samma vis fylls företags sociala kanaler med användarnas egna innehåll. UGC kan med andra ord bestå av olika typer av innehåll, och användas i flera olika kanaler. Kärnan är att innehållet producerats och publiceras av användarna själva.
Med hjälp av
Är UGC något för oss?
Nu ställer du dig förmodligen frågan ”är UGC något för oss?” Idag används strategin främst av e-handelsplattformar som vill driva försäljning, där strategin har visats sig vara väldigt effektiv. Men det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för hur ditt företag väljer att dra nytta av UGC. Det enklaste sättet att komma igång är att börja med att sätta upp mål kopplat till vilket resultat ni vill uppnå. Fortsätt sedan utforska vilket typ av content som din målgrupp vill ha och gillar att se, återkoppla till din publik och fråga om bilden, kommentaren eller innehållet är okej att återanvända. Sist men inte minst så behöver ni skapa en varumärkesspecifik hashtag för UGC som ska används varie gång användargenererat innehåll delas. Med hjälp av hashtagen skapar ni så småning om en community för användare att ta del av. Det genuina innehållet skapat tillsammans med följarna kommer på lång sikt att stärka ditt varumärke.
Johanna Nilsson
PR-koordinator