Många vill rusa in i ”att göra” när det kommer till kommunikations- och PR-insatser. Men i ivern att leverera resultat och dra igång det kreativa arbetet så missar många den långsiktiga vinsten i att luta sig mot en tydlig strategi. Allt oftare möts jag av individer som vill ”prioritera ned” strategiarbetet, eftersom det oftast blir ”en hyllvärmare”. Då har du inte fattat vinsten i att ha en övergripande huvudinriktning för ditt kommunikations- och PR-arbete. 2023 borde fler företag prioritera upp arbetet med sin kommunikations- och PR-strategi!
Vilket syfte fyller en strategi?
Strategins syfte är att på flera plan guida dig i kommunikationsarbetet. Vad är det övergripande målet för kommunikationen? Hur ska vi uppfattas över tid? Och vilka taktiska vägval gör vi för att nå dit vi vill? Frågorna som en strategi ska svara på är flera – och när du har de där svaren blir det enklare att forma aktiviteter och insatser i vardagen som också bidrar till att driva din kommunikation och varumärke åt det håll som strategin pekar ut.
Det är viktigt att zooma ut i strategiarbetet. En kommunikations- och PR-strategi ska helst ta sikte på en längre period, där du vill se en förflyttning. Sätt dig i helikoptern och gör en SWOT över din kommunikation och ditt nuläge. Det är oerhört viktigt att förstå sin omvärld, eftersom det är i den du också hittar nycklar att nyttja i kommunikationsarbetet.
En strategi som blir en hyllvärmare är inte vad någon vill ha. Allra minst den som ska jobba med kommunikationen i företaget. Men många gör för omfattande och krångliga strategier, med för många detaljer. Det gör dem ofta svåra att efterleva, och lusten i arbetet tenderar att försvinna. Därför ska en strategi sällan vara längre än 1-2 A4 och i huvudsak rama in förutsättningarna för arbetet framåt, utifrån de rubriker som lämpar sig.
När verksamhetsplaneringar med tillhörande aktiviteter ska spikas är det skönt att det finns en långsiktig strategi att titta på och luta sig mot i prioriteringarna. Lika skönt är det att kunna studsa en spontan idé mot sin strategi för att avgöra om det är något att lägga tid på eller inte. Istället för att genomföra saker för att de ”känns sköna”. Flummighet i all ära, men i slutändan ska kommunikationen betala av sig som vilken annan investering som helst i verksamheten. Då måste insatserna också vara affärsdrivande. Det blir de bara om kommunikations- och PR-strategin svarar på frågan: ”Hur stöttar kommunikationen affären?”. Affären kan vara allt från att sälja mer produkter till att locka fler medlemmar till sin medlemsorganisation. Det bästa kan också vara att du snabbt kan säga nej till påstridiga säljare eller byråidéer, eftersom du har din strategi att luta dig på.
Vad är en bra strategi?
Men: du måste säkerställa att strategin lever – och det gör den bara om den är kort, koncis och relevant. Därför ska du regelbundet ta för vana att kolla i din strategi: följer vi spåret? Driver vi kommunikationen i vardagen så vi över tid går mot de övergripande målen? Och därmed bygger varumärket som vi vill. Se varje enskild kommunikationsinsats som en platta i en mosaik. Strategin finns för att säkerställa att mosaiken tillslut bildar det mönstret du hade tänkt dig, när du väl zoomar ut och tittar på alla plattor samtidigt.
En bra strategi tar avstamp i interna och externa förutsättningar med tydliga konkreta målsättningar på kort och lång sikt. Ingen rocket science såklart, men jag vill mer bara slå ett slag för strategin. Och hur viktig den är för att ta grepp om ditt PR- och kommunikationsarbete på ett seriöst sätt som bidrar till affären.
Med en strategi i ryggen kommer du komma närmare det uppsatta målen än vad du hade gjort på att bara ösa på i vardagen. För har du ingen strategi så spelar det ju ingen roll vad du gör. Eftersom du inte vet vart du ska.
Så: För 2023 är min uppmaning att damma av dina strategier, uppdatera dem och börja jobba efter dem! Men, keep it simple. De ska vara till nytta, inte ge dråpligt samvete. Hellre för kort strategi än för lång.
Sen kan du luta dig mot den – och bara köra!
Fredrik Stengarn
PR-konsult