Årskrönika: Fem nämnvärda händelser i det kommunikativa 2022

Det är ingen hemlighet att 2022 har varit ett otroligt händelserikt år med både toppar och dalar. Nu när 2023 står för dörren så tänkte jag passa på att summera några av årets händelser ur ett kommunikativt perspektiv.

Det fruktansvärda kriget i Ukraina
Mycket kan sägas om det som händer i Ukraina. Det går knappt att ta in all sorg, all förödelse och alla som har drabbats av Putins invasion. Det jag vill lyfta fram ur ett kommunikativt perspektiv är alla positiva krafter som har hjälpt till och spridit budskap om att donera pengar och donera det som doneras kan. Vågen av människor som upplåter sina plattformar till budskap om Ukraina har verkligen värmt i hjärtat. Allt ifrån enskilda ideella gräsrotsinitiativ till stora företag, organisationer och politiker på alla nivåer. Den goda kraften är stark.

Drottning Elizabeths bortgång
Den 8 september nåddes vi tyvärr av nyheten att Drottning Elizabeth II avled efter över 70 år på tronen. Ett sorgligt besked som uppmärksammades världen över. Det uppskattades att den tv-sända begravningen skulle ses av 4,1 miljarder tittare. Enligt Resumé tog brittiska medier bort reklam från både tv, radio och skyltar under nästan en veckas tid till ett värde av mer än 100 miljoner dollar i förlorade intäkter. En stark och fin signal som säger något om hur starkt drottningens bortgång påverkade det brittiska folket.

Ett fyndigt grepp i det svenska valet
Som vanligt blev valet en bombmatta av budskap från alla håll i alla kanaler. Det i sig är inget revolutionerande och mycket har redan skrivits om den politiska kommunikationen. Därför vill jag i stället uppmärksamma ett fyndigt grepp som hakade på valrörelsen. RFSU, Riksförbundet för sexuell upplysning, valde att använda sig av partiernas valaffischmanér för att få ut sina budskap. Genom visuell igenkänning och fyndiga spinn på partiernas budskap lyckades RFSU sticka ut med sina budskap mitt i en brinnande valrörelse.

Fotbolls VM i Qatar
Jag är förvisso ingen fotbolls VM-historiker, men jag har svårt att minnas något VM som har fått mer negativ media och exponering. Och det av goda skäl. Vi är nog många som har sett rapporteringen om dödsfallen i samband med konstruktionen av arenorna och förbudet mot att stå upp för HBTQ-personers rättigheter och allas lika värde. Alla fick verkligen göra som de ville, men personligen så valde jag tidigt att inte se en enda match, något som jag fortfarande inte ångrar nu när VM är slut. I stark kontrast till Dam EM i fotboll som spelades i England i somras. En folkfest som bjöd på fantastisk fotboll, härlig stämning och fin fin rapportering i media.

Den märkliga kråk-sången som är Elons köp av Twitter
Hela historien kring Elon Musks köp av Twitter har varit märklig. Först skulle han köpa, sen inte, sen blev det ändå av. Och första tiden med Elon som ägare har varit minst sagt ryckig och osäker. Kan förvisso erkänna att jag tyckte ”let that sink in” var lite fyndig. Men där stannar komplimangerna. Han varvar märkliga tweets med att stänga av journalister och ändra reglerna för plattformen från den ena dagen till den andra. Nu senast publicerade han en omröstning om hans vara eller icke vara som VD för bolaget. Vi får se om han agerar på resultatet. Vart Twitter är på väg är svårt att sia om, men en sak kan vi vara säkra på, det kommer inte vara en resa utan gupp på vägen.

Det här var fem kommunikativa händelser som jag har funderat kring under året. Vilka kommunikativa händelser är top of mind för dig när du blickar tillbaka på 2022?

Hannes Kataja

PR-konsult på Four PR