I PR-arbetet finns det en hel del aspekter som måste tas i beaktning. Vi måste etablera tydliga planer och strategier, hålla oss uppdaterade om vad som händer i världen och ha ett strategiskt och långsiktigt tänk när vi arbetar med att stärka företagens varumärke och kommunikation. Allt detta och mycket mer är ytterst väsentligt.
Men en av de mest avgörande delarna, som PR-arbetet faktiskt i grund och botten handlar om, är relationsbyggandet. Att känna sin målgrupp är A och O för att lyckas med PR-arbetet. Har vi inte koll på den kommer våra aktiviteter falla pladask och våra ansträngningar kommer inte generera de önskade resultaten. Men att hitta och lära känna sina målgrupper är lättare sagt än gjort. Vilka når vi? Var befinner de sig? Vilka är deras intressen, behov och preferenser?
Frågorna är många och jag hoppas att nedanstående knep kan hjälpa er en bit på traven.
1. Målgruppsanalys
Till att börja med måste ni identifiera er målgrupp. Börja med en workshop där ni brainstormar vilka ni vill nå. Efter det är det dags att samla in data. Detta kan ni göra på många olika sätt, två exempel är genom kvalitativa studier i form av djupgående intervjuer eller kvantitativa undersökningar i form av enkäter. Börja analysera er kunddata, vilka är våra befintliga kunder? Vad har de för demografiska egenskaper? Beteendemönster? Medievanor? Ni fattar grejen.
2. Konkretisera
Nästa steg är att få ner all data till faktiska målgrupper. Ett knep är att dela upp målgruppen i primära- och sekundära målgrupper för att identifiera vilka ni i första hand vill nå och vilka som inte är lika prioriterade. För att göra det ännu tydligare kan ni med fördel ta fram en fiktiv karaktär som representerar de olika målgrupperna, vad vi i branschen kallar för personas. Det här är ett bra sätt att lära känna och förstå er målgrupp. Det är även bra material att luta sig tillbaka på och dela med sig av.
3. Kommunicera i rätt kanal
Nu när ni har letat rätt på målgruppen är det dags att börja kommunicera! Och här är det viktigt att pricka rätt. Håll dig uppdaterad på målgruppens intressen och se till att synas där de finns. Hänger de på Tik Tok eller Linkedin? Läser de Dagens Industri eller den mindre branschtidningen? Tittar de på nyhetsmorgon eller använder de sig dagligen av mejlkorgen? Vet ni inte vilka som ingår i målgruppen, var de befinner sig och vad de föredrar blir det svårt att skapa en relevant kommunikation för just dem.
Jag hoppas att de här tipsen kan vara till hjälp i ert målgruppsarbete. Avslutningsvis, glöm inte bort att hålla er uppdaterade på er målgrupp. Ha en aktiv dialog med dem för att verkligen lära känna dem och se till att kontinuerligt se över och följa upp, då deras behov och beteende kan ändras med tiden.
Lycka till!