Vi har en stark tro på att engagemang får människor att växa. Därför uppmuntrar vi alla som jobbar på Four – och även på andra ställen – att åta sig ideella engagemang. Inte bara för att de behövs, utan för att de stärker både kompetenser och nätverk.
Sedan vi införde möjligheten för alla att ta en liten bit av sin arbetstid för att lägga på ideella engagemang har vi fått jättemycket tillbaka. För egen del innebär mitt ideella engagemang i damelitfotbollen att jag fick besöka Aftonbladets redaktion. Ett besök som gett mig ännu vassare insikter kring medielogik, och kanske framförallt hur medielandskapet förändras.
I det här fallet handlade det om att Aftonbladet är mediepartner till Sveriges högsta fotbollsliga på damsidan: OBOS Damallsvenskan. I mitt ideella engagemang i elitklubbarnas intresseförening Elitfotboll Dam så blev jag också involverad i upptaktsträffen inför seriepremiären. Samma upptaktsträff stod Aftonbladet värd för.
Förutom en lyckad mediedag för alla lagen i OBOS Damallsvenskan så kunde jag kliva ut ur Schibsted-huset med en djupare inblick i hur moderna mediehus jobbar på kort och lång sikt med att utveckla det redaktionella innehållet. Det handlar om att förstå hur AI kommer påverka journalistiken men också hur det rör på sig i målgrupperna som konsumerar nyheter inom sport, nöje och aktuella händelser.
Kort sagt: min ideella timme tog mig hela vägen in till Aftonbladets newsdesk. Och detta är endast ett mindre exempel på allt bra som kommer från att ha ett ideellt engagemang i något man brinner för. Vad kan ditt ideella engagemang ge dig?