Samhället är något vi alla bygger tillsammans – individer, företag, privata och offentliga organisationer. Alla har vi ett ansvar att engagera oss för att skapa det samhälle vi vill ha, och det finns inte någon motsättning mellan att driva ett företag och att bidra till samhället. Tvärtom tror vi att alla har en roll och ett bidrag till samhället. Det gäller bara att hitta dem, och, när man hittat sin roll och sitt bidrag, göra det allra bästa av dem.
Och när ni gör bra saker kan ni prata om det, som en del av ert PR-arbete. Lyft fram de konkreta insatser som företaget gör för att bidra till samhället. Det kan vara allt från att stötta lokala föreningar till att delta i större samhällsinitiativ. Berätta om detta i företagets egna kanaler som webbplatsen, nyhetsbrev och sociala medier. Visa på den positiva påverkan och engagemanget från medarbetarna.
Undersökningar visar att så många som 75 procent av medarbetarna vill arbeta på företag som aktivt engagerar sig i samhällsfrågor. På Four PR uppmuntrar vi våra medarbetare att själva bidra genom eget engagemang i civilsamhället. Detta gör vi genom vårt initiativ ”ideella timmen”, som har resulterat i stort engagemang i organisationer som Ankarstiftelsen, Hjärnkoll, Mamma till Mamma, KIF Örebro, Scouterna och Stockholm Pride. Det har stärkt både medarbetarna och oss som arbetsplats. Det genererar lojalitet och motivation inom företaget, bidrar till att skapa en attraktiv arbetsplats för framtida talanger och den positiva effekten sprider sig som ringar på vattnet och kommer tillbaka till företaget i form av ökad produktivitet, engagemang och positiv PR.
Det allra viktigaste är att göra samhällsengagemanget till något genuint och integrerat. Leta inte bara efter ett initiativ att hälla lite pengar på för att bocka av en lista. Leta i stället efter hur er verksamhet i sin kärna bidrar till samhället. Hitta också vilka engagemang som redan finns hos er och era medarbetare, och fundera på vad ni kan göra för att skapa ännu mer utväxling av det engagemanget och få största möjliga hävstångsvärde.
På så sätt kommer både ni som företag, medarbetarna och samhället få ett större värde, trots att er insats sannolikt blir lägre. För precis som i all PR och kommunikation är det så det är: Det blir billigare och uppnår mer om man gör rätt från början.
Vill du börja engagera ditt företag i samhället och samtidigt dra nytta av PR-värdet? Här är tre enkla steg att börja med:
- Titta på er verksamhet, tjänst eller produkt och identifiera hur den bidrar till att bygga samhället.
- Engagera medarbetarna genom initiativ som volontärarbete eller mentorskap.
- Lyft ert engagemang i egna kanaler eller lokalmedia för att inspirera fler.