Pressevent | Från idé till succé på bara en vecka

En europeisk innovationsplattform planerade en demonstration för ett av sina projekt inom transportsektorn i Sverige. När de bara en vecka före demonstrationen kände sig tillräckligt trygga för att även bjuda in journalister fick Four PR i uppdrag att säkerställa maximal medial exponering och att alla involverade aktörer synliggjordes, trots den korta tidsramen.

Problem
Utmaningen rent PR-mässigt var att säkerställa att plattformens roll som partner i projektet lyftes fram i media, trots att de inte var huvudaktören bakom den konkreta produkten som visades upp. Dessutom krävde projektet extremt snabb leverans med bara en veckas förberedelsetid inför pressvisningen. Det var avgörande att vi kunde formulera strategiska och tydliga budskap för att förklara alla aktörer och hur de samverkade.

Four PR:s insats
Vi på Four PR tog oss an utmaningen genom att arbeta intensivt med att ta fram medielistor på relevanta journalister och nyhetsredaktioner. Genom ett strategiskt pressmeddelande och personlig kontakt med journalister säkerställde vi att nyheten fick maximal spridning. Under pressvisningen var vi på plats som journalisternas kontaktperson, för att tillgodose deras behov av intervjuer och bildmöjligheter. Vi övervakade även budskapen som kommunicerades för att säkerställa att kundens roll framhölls, och vi var redo att snabbt förtydliga eventuella missuppfattningar eller oklarheter.

Resultat + Samhällsnytta
Pressvisningen blev en succé, med flera stora medier som rapporterade om den nya transportlösningen, i både radio, webb och tryckta medier. Totalt blev det ett tiotal pressklipp som bidrog till att lyfta fram projektet och kundens roll i framtidens hållbara transportlösningar. På sikt har projektet potential att revolutionera vattentransporter i urbana miljöer, vilket kan bidra till minskade utsläpp och ökad rörlighet i städer.