Vad är PR

Det brukar bli tydligare vad PR är om vi ställer det jämte reklam, som många har god koll på vad det är. Det är nämligen ofta många som tror vi jobbar i reklambranschen. Det stämmer inte riktigt.

Såhär; ett företag vill marknadsföra sig. De väljer att lägga en del av marknadsföringsbudgeten på reklam. De anlitar en reklambyrå för att ta fram en idé, samt producera reklamen. Detta kostar en viss summa. Sen bokar marknadsavdelningen eller byrån upp traditionell reklamplatser i radio, TV, tidningar eller vad som nu kan tänkas vara rätt kanal. De får en faktura för utrymmet de köpt. Reklam kostar alltså dels för produktionen och dels för utrymmet.

När det gäller PR ser det lite annorlunda ut. En PR-byrå jobbar i regel långsiktigt med företags varumärken och kommunikation. Det sker i regel på en mer strategisk nivå. Företag anlitar en PR-byrå för att jobba aktivt och långsiktigt med att få ut företagets varumärke hos allmänheten. Det handlar om allt från i vilka sammanhang man ska synas till hur ett företag ska kommunicera internt och externt. PR-konsulten blir en slags extern rådgivare samt projekt- och processledare.

Det handlar om relationer
PR, som står för Public Relations, fokuserar på din organisations relationer till olika målgrupper. Det handlar om relationsskapande med bland annat media, kunder, medarbetare, leverantörer eller allmänhet. Ett seriöst PR-arbete utgår alltid ifrån vilka vi vill skapa relation med och tar avstamp i en gedigen plan, med en tillhörande analys.

”Vi är experter på att få media att fylla sitt innehåll med våra kunder och deras budskap”

Väldigt ofta handlar PR om att stärka relationen till media, och rent praktiskt om att hitta vinklar för företaget där man kan uppnå genomslag på så kallad redaktionell plats. Det kräver nyhetsvärde i det man går ut med. Ofta finns det nyhetsvärde i mycket av det som ett företag gör – PR-byrån ser till att det faktiskt blir en nyhet som får uppmärksamhet. Enkelt uttryckt; vi är experter på att få media att fylla sitt innehåll med våra kunder och deras budskap.

Nyhetsvärde är A och O
För oss på Four PR är det centralt att de nyheter vi levererar har högt värde för det medie vi vill ska publicera den. På så sätt bygger vi en stark relation mellan media och våra kunders organisationer. Det är ju nämligen precis det där som PR handlar om – relationer.

Frågan kvarstår: står PR och reklam i motsats till vandra? Givetvis inte. I dagens marknadsföringspalett finns båda delarna med. Och bäst effekt uppnås i regel genom att kombinera marknadsföringen med olika grenar. PR och reklam fungerar ypperligt tillsammans.

PR i förändring – modern PR på frammarsch
Som om inte det här vore nog så är PR i förändring. Vi går från ett väldigt traditionellt synsätt på PR till att integrera de digitala möjligheterna. Kombinationen av traditionellt och digitalt kallar vi för modern PR. Det handlar om att skapa ökad levandslängd för de PR-aktiviteter som genomförs.

Tack vare exempelvis sociala medier uppstår möjlighet att öka brinntiden för en nyhet. Istället för att endast göra ett pressmeddelande och hoppas på att synas under en kort tid i tidningen eller på tv, kan man idag sprida sin nyhet i egna kanaler. Något som har potential till stor spridning. Du kan läsa mer om det här i ett blogginlägg från 2016, där vi tar upp den nya tidens moderna PR-arbete där kombinationen av egna och förtjänade kanaler är nyckeln till framgång.

Vill du prata mer PR?
Hör av dig. Eller kom förbi oss på en kopp kaffe. Vi finns i Örebro, Karlstad och Stockholm.